Inloggen

Registreren

Je persoonlijke gegevens worden gebruikt om je ervaring op deze site te ondersteunen, om toegang tot je account te beheren en voor andere doeleinden zoals omschreven in onze privacybeleid.

Gastblog Marianne Scholten: “superblij met het FODMAP dieet”

Gastblog Marianne Scholten: "superblij met het FODMAP dieet"

Gastblog Marianne Scholten: “superblij met het FODMAP dieet”

Marianne Scholten heeft al 30 jaar de diagnose PDS, maar heeft hier nooit iets aan gedaan omdat er te weinig over bekend was. Sinds september 2014 is ze bezig haar klachten onder controle te houden met een – voor haar- zo uitgebreid mogelijk voedingspatroon.  Hier haar FODMAP dieet ervaringen:

“Mijn eerste kennismaking met het Fodmap dieet was op 1 september 2014. Ik had de diagnose fruit- en voedselallergie gekregen in een allergie kliniek in Arnhem en kwam terecht bij een diëtiste die hier bekend mee was. Ze liet mij de fodmap lijst zien waarop stond wat ik wel en niet mocht. Ik was hier zo blij mee, want ik mocht best veel hebben! Dat klinkt raar, maar al jarenlang leefde ik op rijstwafels, groenten en mager vlees, iets anders verdroeg ik niet meer. Toch moest ik dingen bijstellen, geen verse geitenkaas meer en nog een paar van de weinige dingen die ik nog at stonden op de verboden lijst. Toch ging het erg goed, mijn 6 weken eliminatie werden i.v.m. de volgende afspraak 8 weken en ik begon me goed te voelen en af te vallen. Het afvallen was super want al jarenlang kwam ik aan en niemand wist waarom. Van al de diëten die ik volgde werd ik dikker, nu begrijp waarom. Ondertussen werd ik lid van Fodmap.nl en daar werd ik weer wat wijzer over het dieet. Ook ontdekte ik dat dit dieet veel wordt toegepast bij prikkelbaar darm syndroom kortweg PDS. De diagnose PDS kreeg ik al 30 jaar geleden maar er was verder niets over bekend dus de oplossing was “leef er maar mee”. Dit heb ik met vallen en opstaan dus gedaan tot nu toe! Het feit dat fodmap helpt met mijn voedselallergie en PDS vind ik echt super, twee vliegen in 1 klap.

Marianne ScholtenWeek 1: Mijn tweede afspraak bij de diëtiste. Ze zei dat ik moest beginnen met herintroductie, om zo uit te zoeken welke voedingsmiddelen ik weer zou mogen hebben. Klinkt natuurlijk veelbelovend want meer producten toevoegen aan je eetpatroon is altijd fijn. Ik zag er erg tegenop vooral omdat ik mij net steeds beter begon te voelen. De eerste week het testen van Lactose, ai, wat nu, daar wordt ik zo ziek van! Maar gelukkig was dat bekend dus week 1 kon ik overslaan.

Week 2 testen van fructose! Op mijn lijst stond 1 dessertlepel honing of 1/2 mango. Omdat honing het makkelijkst is nam ik een 1/2 dessertlepel honing. Al voor het doorslikken merkte ik: dit gaat mis! Werd direct super misselijk. Waarom zo snel? Mijn Lichaam geeft vaak al bij het doorslikken, proeven of ruiken al signalen dat ik het product niet verdraag. Dit is in de loop der jaren ontstaan. Vaak erg handig! Maar goed als je niet test dan weet je het niet zeker! Dapper doorgezet, maar ik werd er erg ziek van! Iedereen met PDS weet welke klachten je dan allemaal krijgt… Het testen is normaal op maandag – woensdag – vrijdag, maar bij klachten maandag – donderdag. Dus donderdag weer opnieuw een 1/2 theelepel honing. Ik werd alleen maar zieker. Dat was duidelijk: fructose is een no-go.

Week 3 de Polyolen. Ik had de keus tussen 1/2 kopje champignons of 4 gedroogde abrikozen. Voor mijn eigen gemak koos ik voor de abrikozen maar bij de eerste helft ging het al mis, ook nu werd ik direct misselijk. Maar er stond 4 stuks dus toch verder proberen, maar bij 3 1/2 stuks ging het echt niet meer! Uiteindelijk kreeg ik zoveel klachten dat ik naar de huisarts ben gegaan, ik kreeg zelfs geen lucht meer, mijn holtes waren helemaal dicht gaan zitten. Een hele heftige reactie dus! Gelukkig kreeg ik allergie tabletten, dus het ging snel beter. Deze test heb ik niet herhaald!

Week 4 de Fructanen. Na zoveel heftige reacties had ik besloten om een week pauze te houden om mijn lichaam tot rust te laten komen. Ik reageer blijkbaar erg sterk op bepaalde voedingsmiddelen, dit is niet bij iedereen zo, maar bij mij wel. Ik had helemaal geen zin meer om wat dan ook te testen maar ja, toch maar gedaan. Ik had de keuze tussen 2 sneetjes brood of 5 eetlepels pasta. Mijn man had een goed idee en maakte van het brood tosti ‘s: dit eet wat makkelijker. Getest op maandag en donderdag en oohhhhh. …. wat een ramp! Alle klachten kwamen weer voorbij en mijn buik werd zo groot dat ik wel 9 maanden zwanger leek van een drieling. Zelfs de grootste broek zat veel te strak! Heb uiteindelijk weer een allergie tablet genomen, daar knapte ik van op.

Week 5 het testen van de galactanen. Ik verheugde me wel op deze test, heerlijk bruine bonen testen, ik had ze zo gemist. De bruine bonen testte ik bij het avond eten, heerlijk , het waren helaas maar twee eetlepels die ik mocht testen. En wat een feest, helemaal geen last, geen enkele reactie! De volgende dag nog steeds niet dus ik verheugde me op de tweede test dag! In de loop van de ochtend ging ik naar het toilet, gewoon, dacht ik! Maar ik werd zo ziek. Hevige buikkrampen, diarree, overgeven en bijna flauwvallen. Het was nu genoeg, ook dit heb ik niet nog een keer getest en mijn teleurstelling was erg groot. Toch ben ik blij dat ik heb door gezet, want nu is het heel, duidelijk waar ik ziek van wordt.

Nu ben ik zo’n 5 maanden verder en het is nog steeds een grote zoektocht! Want bijvoorbeeld noten en zaden, mais, bieten, broccoli, het groene deel van de lente / bos ui en spinazie verdraag ik niet. De toegestane komkommer, wortelen, tomaten als tussendoortjes werkte ook niet bij mij. En ik mag ook geen gluten meer eten dus het net ontdekte lekkere speltbrood moest ik ook al laten staan. Naast de fodmap lijst die ik had gekregen gebruik ik ook de fodmap lijst die je kan downloaden op deze site van www.fodmapfoodies.nl. Deze lijst vind ik prettig omdat je een groene, oranje en rode lijst hebt. Ik kan er dus voor kiezen om af en toe ook wat van de oranje lijst te nemen. Sinds twee weken ben ik ook begonnen om op de hoeveelheden te letten, bv havermout mag je maar 25 gram van! En ook dit bevalt me erg goed! Geen of minder allergische klachten of PDS symptomen. Toch blijft alles een grote zoektocht maar de basis is nu goed! Als mijn buik van slag raakt ga ik altijd weer terug naar mijn eigen basis, eet ik de dingen waarvan ik weet dat mijn buik zich herstelt. De nieuwe dingen die ik uittest, die wel op de lijst staan, zijn spannend, hoe reageer ik er op? Had de toegestane knoflook – chili olie geprobeerd. Lekker mijn kipfilet in gebakken, dacht even, een andere pittigere smaak! Dit ging dus niet goed! De eerste dag opgezette keel, en benauwd. De tweede dag, hoe stom, niet meer aan gedacht, dat het niet goed ging, kwam de kip maar tot mijn maag en vloog er direct na de laatste hap er weer uit! Zo jammer! Volgende week heb ik weer een afspraak met mijn diëtiste, we gaan nu uitzoeken hoe ik een goede voedings balans kan krijgen. Dat ik gevarieerd en voldoende voedingsmiddelen binnen krijg. Mijn buik blijf regelmatig opgeblazen, ik leg me er maar bij neer, het is niet anders. Zolang ik er maar geen andere klachten bij krijg. Al met al ben ik super blij dat ik het FODMAP dieet heb gekregen en ik kijk uit naar de ontwikkelingen! Wat kan ik nog toevoegen? Ik ben benieuwd!”

Marianne Scholten.

, , , , , ,

7 Responses to Gastblog Marianne Scholten: “superblij met het FODMAP dieet”

  1. Avatar
    karlijn cavens 25 maart 2015 at 17:02 #

    Hoi Marianne.
    Bedankt voor het schrijven van je zo uitgebreide verhaal.
    Een vraagje: waarom is het logisch dat je afvalt sinds het volgen van het FODMAP-dieet?
    Ik heb ook diagnose PDS en ben zelf erg zoekende qua eten enzo.
    Groetjes karlijn

    • Avatar
      Marianne Scholten 26 maart 2015 at 08:45 #

      Hallo Karlijn ,

      Leuk dat je op mijn blog hebt gereageerd. De logica van afvallen met het Fodmap dieet ligt voor mij persoonlijk in het feit dat ik nu producten eet die mijn darmen verdragen. Daar Door kunnen mijn darmen weer werken. En daardoor val ik af.
      Succes met jouw speurtocht in fodmap land. Blijf zoeken naar wat voor jou werkt!
      Ik hoop van harte dat het steeds beter met je gaat.

      Groeten van Marianne Scholten

  2. Avatar
    ester van den bossche 25 maart 2015 at 19:34 #

    Super story Marianne. Ik weet wat je doorstaat en ben ook eindelijk na jaren sukkelen en zoeken in september met fodmap kunnen beginnen. Heel mijn leven heb ik al extreme PDS tot flauwvalen en blackouts toe, maar mijn mama heeft het ook maar toch reageert zij anders op andere voeding. Er moet wel een soort erfelijkheid aan gelinkt zijn. Fodmap is moeilijk voor wie van 0 start maar ik was reeds 90 procent lactose en granenvrij. Een goede start dus al wat ik zelf gevonden had. Nu 7 maanden verder is er nog geen super verbetering en ben ik zoals jou ook niet in de mogelijkheid te herintroduceren. Met mijn neurogastroenteroloog in Belgie besproken en we gaan niets introduceren omdat dat heel erg fout kan gaan. Toch helpt de lijst erg en ben ik nu misschien nog 1 tot 3 x per week maar ziek. Dat is al een hele vooruitgang. Sociaal blijft het moeilijk, veel tijd in eigen eten maken en ook tijdens business trips maar dan is een hotel ontbijt met eitjes en gerookte zalm, tomaatjes en komkommer wel een oplossing. Veel succes verder. We zijn niet alleen. Blog zoals deze zijn ook al super om te volgen. Nu even een fodmap taartje bakken want van 3 dagen reizen met extreme PDS heb je wel iets extra zelfgemaakt verdiend terwijl collega’s het makkelijk hadden met een broodje te eten hier en daar. Ester

    • Avatar
      Marianne Scholten 26 maart 2015 at 08:53 #

      Hallo Esther,
      Dank je wel voor je leuke reactie op mijn blog. Ook jouw verhaal is heftig, zoals bij heel veel mensen met pds. Ik ben blij voor je dat er verbetering voor je is. Hou daar aan vast! Ook fijn dat je dit doet onder begeleiding. Geniet van je zelfgebakken taartje.

      Groeten van Marianne Scholten.

  3. Avatar
    AMC Wijngaard 26 maart 2015 at 06:07 #

    ook ik ben nu 6 weken bezig met het Fodmap, en ik voel me geweldig en ben nu al 3 kilo afgevallen . voel me fitter en het is wel uitpluizen wat ik wel of niet kan eten maar het is de moeite meer dan waard ,Tonny Wijngaard

    • Avatar
      Marianne Scholten 26 maart 2015 at 08:58 #

      Hallo Tonny,

      Leuk je reactie op mijn blog. Ik ben altijd blij voor en met anderen als ze zich beter gaan voelen Door het Fodmap dieet. Fijn dat jij er ook beter van gaat voelen.
      Succes verder .

      Groeten van Marianne Scholten.

  4. Avatar
    Rob 12 maart 2019 at 06:43 #

    Hoi Marianne

    Wat goed om je persoonlijke verhaal te lezen. Ik ben nu 2 jaar bezig met FODMAP en ik weet dat ik maar een paar roosjes broccoli kan verdragen.
    Nu merk ik dat mijn mag en stijgende dikke darm dat daar de problemen zich afspelen.

    Ik zoek steeds naar wegen om iets lekkers te maken van wat ik kan verdragen , nu heb ik laatst de fout gemaakt een broccolie soep te maken en die smaakte zo goed dat ik even mezelf erin verloor .

    Nog geen uur later ging mijn maag opblazen , 3 uur later naar de HAP die stuurde me gelijk door naar de spoed afdeling ze dachten aan gal of pancreas problemen.

    Wat is jou ervaring met broccolie ? kan je er zo van opblazen dat alles vanbinnen zo zeer doet ? Tot in de rug aan toe . Ze kunnen verder niks vinden .

Geef een reactie

Pin It on Pinterest