Inloggen

Registreren

Je persoonlijke gegevens worden gebruikt om je ervaring op deze site te ondersteunen, om toegang tot je account te beheren en voor andere doeleinden zoals omschreven in onze privacybeleid.

FODMAP uit eten: wat kan je kiezen?

FODMAP uit eten: wat kan je kiezen?

FODMAP uit eten: wat kan je kiezen?

Uit eten

FODMAP uit eten

Wanneer je thuis kookt gaat het goed. Je hebt de keukenkastjes gevuld met low FODMAP spullen en je begint steeds meer door te hebben hoe je daar ook een beetje een lekkere maaltijd mee klaar maakt. Maar als je de deur uit gaat dan wordt het opeens iets lastiger… Hoe kan je geschikt “FODMAP-proof uit eten ?”

Opties voor lekker uiteten

Omdat het FODMAP dieet nog niet zo lang bekend is en er geen aparte stickers, keurmerken of aanduidingen zijn voor producten in Nederland (in Australië is Sue Shepherd bezig met het introduceren van Low FODMAP producten, hoe handig!) is het soms lastig om buiten de deur een keuze te maken. In de supermarkt kan je de ingrediëntenlijst zelf checken maar in een restaurant kan dat niet. Tegenwoordig is het verplicht om de allergenen informatie van de menukaart beschikbaar te hebben in een restaurant (mondeling of schriftelijk). Alleen zijn de FODMAP’s geen allergenen dus is het handig om met de kok of bediening te overleggen welke gerechten geschikt kunnen zijn waarbij je aangeeft dat je een speciaal dieet volgt. Je kan het ook andersom bekijken: wat mag je wel hebben van de menukaart? Of welke gerechten vragen slechts om een kleine aanpassing zodat jij aan het eind van de avond blij en klachtenvrij de deur uit wandelt? Zie hier… verschillende opties voor een lekker avondje uiteten!

Lunchen

  • Salade: Vraag om de dressing apart of te vervangen door olijfolie en/of een klein beetje balsamico. Let zelf op de rest van de ingrediënten.
  • Neem zelf zuurdesem spelt of ander FODMAP arm brood mee en vraag de kok om daar jouw favoriete broodje mee te maken. Kies zelf voor Low-Fodmap beleg.
  • Omelet / gebakken eieren / roerei. Geen ui, vraag om salade i.p.v. brood (zonder dressing, met olijfolie).
  • Fruitsalade van low Fodmap fruitsoorten.

Voorgerechten

  • Nacho’s zijn gemaakt van maïs. Kies de naturel variant, gekruide varianten kunnen wel Fodmap’s bevatten. In de dip (quacamole of tomatensalsa) zit vaak knoflook en/of ui. Neem dus geen dip of vraag om een klein beetje mayonaise of olijfolie om in te dippen.
  • Carpaccio. Vraag om de dressing/saus te vervangen door olijfolie en/of een klein beetje balsamico. Let op dat er niet te veel pijnboompitten of zongedroogde tomaten op zitten.
  • Naturel kroepoek.
  • Salade met geitenkaas, kip, vis of biefstuk. Vervang de dressing door olijfolie en/of een klein beetje balsamico en laat dingen als croutons en honing achterwege.
  • Caprese of Griekse salade, zonder ui.

Hoofdgerechten

  • Vis, vlees of kip, ongekruid en lekker naturel. Vraag de saus apart. Als bijgerecht Low Fodmap groentesoorten. Vraag er niet gekruide aardappelen of rijst bij.
  • Frites. Van aardappel in olie gebakken dus helemaal fodmap friendly! Vraag naar échte mayonaise en geen fritessaus of halvanaise (hier kan fructose of soja in zitten). Eet hier alleen niet te veel van, aangezien te veel vet ook een trigger kan zijn. Maar een (klein) bakje frites is wel een makkelijke maaltijd die vrijwel overal te krijgen is!
  • Risotto. Hoewel hier wel vaak bouillon in zit (als je erg gevoelig bent voor knoflook en/of ui is deze optie dus een minder goed idee) is risotto vaak een prima keus in vergelijking met een pasta of pizza. Let zelf op de aankleding en vraag eventueel om een aanpassing (bijvoorbeeld courgette in plaats van champignons).
  • Pizzerria: Sommige pizzeria’s bieden tegenwoordig ook glutenvrije bodems aan. Bel van te voren even om te checken, zo ja; dan kan je gewoon mee eten. Kies zelf een Low Fodmap topping en skip de pesto. Geen glutenvrije bodem beschikbaar? Neem dan een lekkere salade.
  • Aziatisch. Sushi en andere aziatische restaurants hebben vaak redelijk wat Low Fodmap opties. Denk aan gebakken rijst, loempia’s van rijstvellen en vooral: sushi! Geef aan dat je geen tarwe, knoflook en ui mag en kijk zelf even naar de groentensoorten en andere triggers.
  • Quinoa salade. Let op de rest van de ingrediënten.

Desserts

  • Vers sorbetijs (geen voorverpakte waterijsjes)
  • Low Fodmap fruit soorten. Eventueel met 1 eetlepel slagroom.
  • Kaasplankje. Laat de chutney en het vijgenbrood staan.
  • Merengue met Low Fodmap fruitsoorten en eventueel 1 el slagroom.
  • Soms: chocolade mudcake. Vraag of er bloem is gebruikt.
  • Pure chocoladefondue met Low Fodmap fruitsoorten en merengue. Laat de soesjes/koekjes/lange vingers staan.

Moeilijke plekken om te eten

Bij deze restaurants is er een kleine kans om iets te vinden wat Low Fodmap. Deze kan je dus beter meiden, mits het een gelegenheid betreft die glutenvrije opties biedt.
  • Shoarma boer
  • Pannenkoekenrestaurants (> of kijk op www.pannenkoekenrestaurants.nl: hier kan je zoeken op restaurants welke glutenvrije pannenkoeken bakken en dus voor jouw als fodmapper een stuk geschikter is).
  • Broodjeszaak / bakkerij op het station. Wellicht zijn er wel speltproducten aanwezig, als je hier geen last van krijgt, check de overige ingrediënten altijd nog wel.
  • Pasta /noodles to go

 

Waar ga jij graag uit eten?

, , ,

6 Responses to FODMAP uit eten: wat kan je kiezen?

  1. Avatar
    Ellen 3 mei 2015 at 13:30 #

    Ik vind het dieet op zich wel gaan,maar we zijn er een week of 2 geleden achtergekomen dat elke vorm van tomaat en paprika van het lijstje mag.
    Dat vind ik heel erg lastig.
    En omdat ik redelijk eigenwijs ben, vond ik dat ik nog 1 keer moest proberen of het echt zo was.
    Van een paar cherry tomaatjes zo beroerd geweest als een hond.Dus echt waar.
    Nu eten we graag bij een tapas zaak van 2 griekse broers.Hoe leg je die uit wat wel en niet mag?

    Met vrgr.
    Ellen

    • Foodie Sigrid
      Foodie Sigrid 14 mei 2015 at 13:09 #

      Beste Ellen
      Misschien heb jij een allergie of overgevoeligheid voor tomaten. Heb je ook last van aardappelen? Aubergine?

  2. Avatar
    tascha 2 december 2017 at 19:24 #

    Het kan handig zijn om een briefje te maken met wat wel en beslist niet op je bord mag liggen.en ook eventueel de bereidingswijze die je goed verdraagt. Geef dat briefje als je een menu bestelt.

    • Foodie Sigrid
      Foodie Sigrid 3 december 2017 at 23:19 #

      Zeker een handige tip Tascha

  3. Avatar
    Marijke 15 december 2017 at 18:20 #

    Hoi!

    Bij de pizzaria kan je toch niet zomaar een pizza eten (glutenvrij ook niet), want in de rode saus zit veel knoflook. Of skippen jullie die dan ook? Dan is het toch niet lekker? Of hebben jullie een alternatief?

    Groetjes

    • Foodie Sigrid
      Foodie Sigrid 17 december 2017 at 20:30 #

      Beste Marijke,
      In de rode saus hoeft zeker geen knoflook te zitten. Het handigste is het na te vragen.

Geef een reactie