Inloggen

Registreren

Je persoonlijke gegevens worden gebruikt om je ervaring op deze site te ondersteunen, om toegang tot je account te beheren en voor andere doeleinden zoals omschreven in onze privacybeleid.

Zwanger!

Zwanger!

Zwanger!

Ja, je leest het woord goed: zwanger! En nee, wij, Fodmap Foodies zijn NIET zwanger! We krijgen alleen wel vaak de vraag of het FODMAP dieet gevolgd mag worden tijdens de zwangerschap. Graag geven wij daarom ons advies, speciaal voor vrouwen die zwanger zijn of een zwangerschapswens hebben.

pregnant

Hormoonbalans

Tijdens de zwangerschap kan het FODMAP dieet gevolgd worden. Echter… als je zwanger bent verandert je hormoonbalans, wat kan zorgen voor een verbetering of achteruitgang van de darmklachten. Stel je gaat het FODMAP dieet volgen tijdens je zwangerschap, wat dus kan en mag (onder deskundige begeleiding) en je darmklachten verminderen of verdwijnen zelfs, heerlijk! Dan is het alleen niet meer duidelijk of het FODMAP dieet hetgeen is wat helpt, of dat het door een andere factor zoals je hormonen of het feit dat je minder werkt komt.

Voedingsstoffen

Daarnaast is het FODMAP dieet een redelijk streng dieet wat mogelijk lastig vol te houden is, vooral tijdens de zwangerschap. Om voldoende voedingstoffen voor jezelf en je baby binnen te krijgen, moet je tijdens een zwangerschap moet nog beter op je voeding moet letten dan normaal. Wij adviseren daarom het FODMAP dieet bij voorkeur na de zwangerschap en lactatieperiode te starten.

Als je tijdens je zwangerschap wel graag het FODMAP dieet wilt volgen, dan kan je ervoor kiezen om alleen grote triggers zoals tarwe, ui of fructose te vervangen door vergelijkbare alternatieven. Ook kan je er voor kiezen om eerst 1 of 2 verdachte FODMAP-groepen te elimineren om de klachten te beperken, dus bijvoorbeeld alleen (een overmaat aan) fructose en de fructanen weg te laten.

Het is trouwens bekend dat zwangere vrouwen in de loop van de zwangerschap toleranter worden voor lactose. Dit kan betekenen dat je opeens wel een glas melk kan drinken zonder klachten. Het weglaten van lactose en herintroduceren tijdens de zwangerschap heeft dus weinig tot geen zin.

Ben je zwanger? Gefeliciteerd en geniet van je zwangerschap! Wil je je darmklachten verminderen? Doe dit na de bevalling of zoek een deskundige diëtist die je kan begeleiden!

Nieuws 2017: het is onderzocht dat borstvoeding gevende moeders minder huilende baby’s hebben tijdens het volgen van het FODMAP dieet (wel onder begeleiding!)

,

3 Responses to Zwanger!

  1. Avatar
    Anoniem 2 december 2017 at 19:32 #

    Bedankt voor dit interessante artikel!
    Een vraagje, heb je tips voor fodmapproof supplementen bij een kinderwens?
    Ik wil het liefst een multi met actief foliumzuur, B12 en Vit D3.. Tot nu toe vind ik alleen met inositol en aangezien ik polyolen niet goed
    verdraag, durf ik dat niet aan.

    Alvast bedankt!

  2. Avatar
    Lieke 17 januari 2018 at 13:18 #

    Dit is serieus de post waar ik al vier maanden (tijdens mijn HG-zwangerschap) op zit te wachten. Fijn dat jullie bevestigen waar ik al een beetje achter was gekomen. Ik laat de fructanen, polyolen en de meeste gluten weg en voorlopig lukt het om een hele dag vol te houden en niet teveel af te vallen.

Geef een reactie