Inloggen

Registreren

Je persoonlijke gegevens worden gebruikt om je ervaring op deze site te ondersteunen, om toegang tot je account te beheren en voor andere doeleinden zoals omschreven in onze privacybeleid.

Mijn buik!

Mijn buik!

Mijn buik!

Als kind al buikpijn

Vandaag is het tijd voor een persoonlijke blog! We vertellen jullie tot nu toe van alles over de darmen, geven tips over FODMAP en koken er op los, maar waarom doen we dat?

Ik – Sigrid – heb al mijn hele leven een prikkelbare darm. Ik wist als kind niet beter dan dat ik vaak met krampen in mijn buik in bed lag, dat ik op school en tijdens gym windjes moest laten en dat ik uren op de wc zat omdat ‘het’ er maar niet uit kwam. In de loop der jaren heb ik er redelijk ‘mee leren leven’, zoals ze dat zeggen. Een van de redenen om de opleiding Voeding en Diëtetiek te gaan doen, was dat ik meer wilde weten over voeding in relatie tot mijn buikklachten. Ik ben zelfs auteur geworden van de dieetbehandelingsrichtlijn voor PDS die alle diëtisten in Nederland dienen te volgen. Alle kennis ten spijt, ik bleek last van mijn buik houden. Dit had ook zeker effect op mijn sociale leven. Het was dus tijd voor actie!

Hoe lang heb jij al last van je buik? Laat een reactie achter! Het delen van ervaringen kan iemand anders ook goed helpen.

Aangepast FODMAP dieet

Ik bleef dus last hebben van mijn buik, totdat ik 2,5 jaar geleden het FODMAP dieet ontdekte! Het verhaal is inmiddels bekend denk ik. Als eerste Nederlandse diëtist heb ik alles over het dieet gelezen wat los en vast zat, en ben nu in totaal al vier keer naar Londen geweest om mij te laten nascholen over het dieet. Hierdoor kan ik andere diëtisten in het land kennis bijbrengen en trainen. Sinds ik het aangepaste FODMAP dieet volg heb ik nagenoeg GEEN last meer! HOERA! Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. PDS heb ik al mijn leven lang en dat gaat niet/nooit over. In tijden van stress heb ik inderdaad meer last. Als ik een dag niet juist gegeten heb, ben ik de volgende ochtend misselijk en kan ik moeilijk naar de wc: obstipatie komt weer om de hoek kijken. Als ik uit eten ga en er zit toch stiekem wat knoflook in mijn eten, dan heb ik een paar uur later een dikke opgeblazen buik die meestal een dag aanhoudt. Maar toch is er met dit dieet, in aangepaste vorm, heel erg mee te leven. Ik heb geen last van lactose en fructose, daar ben ik achter gekomen door de herintroductie testen. Alleen als ik daar erg veel van neem, dan krijg ik ook last. En dat geldt voor iedereen met een prikkelbare darm. Overal waar TE voor staat krijg je last van. TE heet, TE koud, TE veel. Ik krijg last van polyolen, een klein beetje zoals een halve avocado gaat goed – en eet ik graag want het is wel super lekker en gezond – maar bij meer krijg ik steevast last van winderigheid en krampen in mijn buik. Van galactanen idem dito. Mijn grootste probleemgroep zijn de fructanen. Als ik een goede dag heb, mijn darmflora is goed, ik ben uitgerust, geen stress, dan kan ik wel 1 boterham eten en wat andere fructanen zonder dat ik last krijg. Als ik geen goede dag heb, ik ben druk en heb weinig geslapen, dan kan ik beter alle fructanen laten staan. Anders krijg ik direct obstipatie. Zo spring ik er dus mee om!

Heb jij ook meer last bij stress? Laat het ons weten!

cake-509108_1280

Feestdagen

Ik hou van lekker eten, en vooral van lekker snoepen! Ik weet dat de laatste weken in december voor mijn buik een crime zijn. Natuurlijk weten we dat er maar 2 kerstdagen zijn. Nu is het geval dat mijn dochter de 23e december jarig is, ik kijk daar altijd erg naar uit. Ze is inmiddels 15 jaar geworden, en dat hebben we zelfs 2 x gevierd dit jaar! Ik hou heel erg van taart en dat heb ik rijkelijk gegeten deze dagen. We vierden mijn dochters verjaardag op zowel de 20e als de 23e december. Op de 19e hadden we een 25-jarige bruiloft met… bruiloftstaart! Zo lekker! En je raadt het misschien al, ik ben diëtist maar geen heilige. Ik heb vanaf de 19e elke dag een stuk taart op. Ik beken!!! En tijdens kerstdagen ook taart bij mijn schoonfamilie en mijn eigen familie. Dus ja, zoals ik al schreef, TE veel gaat niet goed, dus zeker niet TE veel taart. Deze feestdagen drink ik ook een glaasje alcohol. Meestal drink ik alleen als we uit eten gaan. Dus ook hiervoor geldt dat ik deze dagen echt TE veel heb gedronken en dat is ook niet goed voor mijn buik! Door al deze dagen die toch in het teken staan van taart en alcohol staat mijn buik echt in de fik. Bij mij is het zo: als ik buikpijn heb, dan maken die paar chipjes met uienpoeder en knoflookpoeder ook niet meer uit. Buikpijn heb ik toch? Met als resultaat dat ik dagenlang rond loop met een zere buik.

Hoe ga jij met deze dagen om?

Detox

Een nieuw jaar, een nieuw begin met goede voornemens. Vooral goede FODMAP voornemens! Zowel zakelijk als prive. Wij als Fodmap Foodies hebben nog meer plannen voor het nieuwe jaar om JOU nog beter te helpen op het FODMAP en buikpijn gebied. In 2016 ga ik een paar weken een lichte detoxkuur volgen. Deze heb ik eerder gevolgd, en ik zal nu een aangepaste FODMAP versie gaan volgen. Als mij dit goed bevalt, dan zal ik jullie daarvan op de hoogte stellen op Facebook en daarna een e-book van maken.

Wat zijn jouw goede voornemens van het nieuwe jaar? Ik zou het leuk vinden als je een reactie achter laat!

, ,

Comments are closed.

Pin It on Pinterest