Inloggen

Registreren

Je persoonlijke gegevens worden gebruikt om je ervaring op deze site te ondersteunen, om toegang tot je account te beheren en voor andere doeleinden zoals omschreven in onze privacybeleid.

8 FODMAP Feest Tips

8 FODMAP Feest Tips

8 FODMAP Feest Tips

 foto kerstbal sneeuw

De feestdagen komen er weer aan, tijd voor gezelligheid met familie en vrienden! Ook wanneer je het FODMAP dieet volgt of al weet waar je last van krijgt. Daarom geven wij je graag deze acht FODMAP Feest tips, met een flink aantal recepten en recept-tips, voor een gezellig avondje. Zo blijft het ook gewoon lekker rustig daar beneden in je buik!

1. Laat weten wat je wel kunt eten!

Feestje bij iemand anders? Geef hem of haar jouw groene boodschappenlijst! Komt hij/zij er niet uit? Even bellen om te overleggen. En je kan altijd zelf nog bijvoorbeeld je eigen brood en crackers meenemen. Dit recept voor glutenvrije soepstegels bijvoorbeeld!

2. Vraag van te voren wat er wordt gegeten

Waarschijnlijk weet je al waar je beter van af kan blijven en dat je hier zelf een vervanging voor mee moet nemen. In het laatste geval: neem zelf iets mee dat er op lijkt! Zo kun je wel gezellig mee doen met de rest.

3. Ga niet op weg met honger

Zorg ervoor dat je al iets hebt gegeten voor je naar het feestje gaat. Dit voorkomt dat je in een moment van zwakte toch dat stokbroodje met knoflook-kruidenboter neemt wat je de rest van de avond bubbels (in je buik, niet in je glas) bezorgt.

4. Neem wat mee voor onderweg

Onderweg naar een vakantiebestemming of gewoon een lang stuk rijden? Ga niet de mist in bij het tankstation omdat je zo’n honger hebt, maar voorkom dat moment. Neem zelf snacks (pinda’s, mandarijntjes, rijstwafels, klein blokje pure chocolade) en een lichte maaltijd (bijvoorbeeld een quinoa salade of maïswraps met kipfilet en sla) mee.

5. Zorg (zelf) voor low FODMAP drankjes!

Water met een schijfje sinaasappel, groene thee, liever prosecco dan champagne (minder bubbels) en warme chocolademelk gemaakt van lactosevrije of plantaardige melk.

6. Drink niet teveel alcohol.

Alcoholische drankjes zijn vaak lekker, het is gezellig, het is alleen niet goed voor je darmen. Drink dus niet te veel alcohol, houd het bij een of twee glaasjes.

7. Maak zelf lekkere FODMAP arme hapjes!

Maakt iedereen iets? Kies zelf voor lekkere low FODMAP hapjes zoals:

Voor de lekkerste FODMAP-arme feestrecepten (zoals kerstbrood, hartige muffins, worstbroodjes, ossenstaartstoep, kerstkransjes, oliebollen, kip in rode wijn, warme chocolademelk, slagroom taart, tips om te gourmetten en nog veel meer), zie ons E-book FODMAP arme feestrecepten!

fodmap arme feestrecepten 8. Bewegen

Stop niet met bewegen tijdens de feestdagen, dit kan ervoor zorgen dat je verstopt raakt. Maak een lange wandeling of fietstocht voor een fijne en rustgevende ‘massage’ van je buik.  

We hopen dat iedereen geniet van een leuke avond met vrienden en familie, en dat je buik tijdens het feestje op de achtergrond blijft. Want samen zijn en sociaal zijn; dat is goed voor elke buik!  
Heb jij nog een leuke tip of top recept? Laat het hieronder weten; plaats een reactie zodat iedereen er deze feestdagen wat aan heeft!

, , , ,

4 Responses to 8 FODMAP Feest Tips

  1. Avatar
    Babette 27 december 2017 at 15:11 #

    Helaas is de knoflook-kokosolie uit het assortiment van Royal Green. De laatste productie had een tht-datum van november 2017

    • Foodie Sigrid
      Foodie Sigrid 27 december 2017 at 20:54 #

      Beste Babette,

      Is dat zo? Jammer zeg. Ik zie het trouwens nog niet staan op hun website.

  2. Avatar
    Ruby 9 december 2018 at 13:18 #

    haha ehm ik klikte op de gezonde kipnuggets..maar dan word je doorgelinkt naar de pagina over soepstengels..foutje denk ik 😛 ?

Geef een reactie

Pin It on Pinterest