Inloggen

Registreren

Je persoonlijke gegevens worden gebruikt om je ervaring op deze site te ondersteunen, om toegang tot je account te beheren en voor andere doeleinden zoals omschreven in onze privacybeleid.

De invloed van kiemen (‘sprouting’) op de FODMAP content

De invloed van kiemen (‘sprouting’) op de FODMAP content

De invloed van kiemen (‘sprouting’) op de FODMAP content

Kiemen

Kiemen zijn spruiten (uitlopers) van zaden die voortkomen uit de kiem in het zaad. Om zaden te laten ontkiemen moet men ze eerst in water weken om de omhulsels zacht en de groei mogelijk te maken. Daarna worden ze afgegoten en op een donkere plek weggezet en moeten dan een- of tweemaal per dag gespoeld worden. Ontkiemen duurt vier tot zes dagen.

Vaak wordt het proces van kiemen toegepast op granen (tarwe, boekweit, rogge etc.), of peulvruchten (kikkererwten, sojabonen etc.). Gekiemde granen of peulvruchten zitten in de fase tussen zaadje en nieuwe plant en worden vaak gezien als erg gezond.

Onlangs verscheen dit artikel online. Hierin staan de nieuwste wetenschappelijke inzichten op de invloed van kiemen op de FODMAP-content in voedingsmiddelen. Zorgt het kiemen van bepaalde voedingsmiddelen voor een lagere of hogere FODMAP-content? Wij leggen het je uit!

Onderzoek en resultaten

Er zijn drie verschillende granen (tarwe, gerst en rogge) en drie verschillende soorten peulvruchten  (kikkererwten, rode kidneybonen en mungbonen) getest door de Monash Universiteit in Australië. De granen en peulvruchten werden een nacht geweekt en vervolgens gekiemd in 3 tot 6 dagen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat alle soorten gekiemde granen of peulvruchten minder FODMAP’s bevatten, behalve kikkererwten. De FODMAP-content van gekiemde kikkererwten was iets hoger dan de normale vorm. De verlaging van de hoeveelheid FODMAP’s was zelfs zo laag bij mungbonen en gerst, dat ze van rood naar groen konden worden gezet (zie onderstaande afbeelding)!

Hoe komt dat?

Waarschijnlijk zorgt het kiemproces ervoor dat er bepaalde enzymen worden geactiveerd die een deel van de FODMAP’s (oligosacchariden) afbreken.

Conclusie

Het kiemen van granen en peulvruchten zorgt er waarschijnlijk voor dat de FODMAP-content omlaag gaat door de aanwezigheid van enzymen. Het is echter ook mogelijk dat kiemen de FODMAP-content (licht) verhogen, zoals bij kikkererwten. Er is meer onderzoek nodig om deze gegevens door te trekken naar echte adviezen en om te kijken naar het effect van kiemen op meer soorten granen en peulvruchten.
De beste manier om jouw persoonlijke (in)tolerantie te testen voor bepaalde voedingsmiddelen, zoals wel of niet gekiemde granen of peulvruchten, blijft het persoonlijk testen van deze voedingsmiddelen. Wil je proberen of een gekiemd product bij jou beter verteerd of niet? Probeer dan een kleine hoeveelheid gekiemde granen of peulvruchten en houdt je symptomen in de gaten. Het kan zomaar eens werken!

, ,

No comments yet.

Geef een reactie

Pin It on Pinterest