Pittig eten en darmklachten

Pittig eten en darmklachten

Darmklachten kunnen worden veroorzaakt door vele factoren zoals stress, te weinig bewegen en te weinig drinken. Ook voeding heeft een grote invloed op darmklachten. Daarom ben je wellicht al gestart met het FODMAP-dieet of heb je andere aanpassingen in je voeding gemaakt om je darmklachten te verminderen.

Wist je ook dat pittig eten een grote invloed kan hebben op je darmen? Het stofje capsaïcine zorgt hiervoor.

Waar zit capsaïcine in?

Veel mensen houden van die lekkere prikkeling op de tong door het gebruik van chilipeper of peper. Dit komt door het stofje capsaïcine dat in paprika en chilipeper zit. Deze pittige voedingsmiddelen vind je ook terug in kant- en klare pakjes of kruidenmengsels. Kant- en klaar is meestal al geen goed idee in verband met andere ongezonde of darm-prikkelende stoffen. Wellicht heb je last van pittig eten en kan je beter ook bepaalde (verse of gedroogde) kruidenmengsels vermijden.

Goed om te weten:

Peperkorrels (wit, zwart, gemengd) bevatten geen capsaïcine en zorgen daarom niet voor dit prikkelende effect in je darmen bij normaal gebruik.

Hoe komt het dat capsaïcine klachten geeft ?

Volgens onderzoek hebben mensen met een prikkelbare darm meer van een bepaald type zenuwvezel dat pijn registreert wanneer hij in contact komt met capsaïcine (uit chilipeper). Het eten hiervan zorgt voor meer pijn en prikkeling in de darmen.

Capsaïcine kan er echter ook voor zorgen dat het pijnsignalen blokkeert. Hoe meer chili je eet, hoe beter je vaak tegen pijn kunt omdat je lichaam hier gewend aan raakt. Chili stimuleert de aanmaak van endorfines: de lichaamseigen pijnstillers. Dit effect is er dus vooral als je regelmatig chili eet. Bij het chronische blootstellen van je lichaam aan capsaïcine, worden de zenuwen als het ware ‘moe’ en registreren alle prikkels niet meer. Je raakt er aan gewend waardoor je minder pijn voelt.

Gember

Gember heeft ook een prikkelend effect in je mond, wellicht heb je dit zelf al gemerkt als je verse gember gebruikt, want verse gember is best pittig! Gember zorgt juist voor een verzachtende werking op de darmen. Dus in tegenstelling tot bijvoorbeeld paprika en chilipeper, zorgt de pittige (verse) gemberwortel vaak voor een vermindering van maag- en darmklachten.

 

Tips

Maak eens verse gemberthee. Giet hiervoor heet water op een paar plakjes verse gember (en eventueel citroen en/of munt) en laat even trekken. Of gebruik (verse) gember in Oosterse gerechten: bijvoorbeeld in de pindasaus, in een groenten roerbak of in een vlees/vis/tofu marinade.

Houd je ontzettend van pittig eten? Probeer dan te minderen met pittig eten en vooral: probeer er niet te veel vet bij te eten. Vaak zorgt de combinatie van pittig en vet ook voor darmklachten. En omdat er vaak ook veel vet in pittig eten zit zoals in worstjes, mexicaans eten, curry, kan deze combinatie niet goed werken. Maak zelf eens een vetarme curry of mexicaanse schotel met minder chili. Waarschijnlijk valt dat een stuk beter!

Blijft pittig eten een probleem? Breng je eten dan op smaak met andere lekkere smaakmakers zoals verse of gedroogde groene kruiden zoals bieslook, venkel, oregano, rozemarijn, tijm, basilicum, koriander, majoraan en dille. Of probeer specerijen zoals komijn, kaneel, nootmuskaat, kruidnagel, anijs, kardemom, korianderzaad, fenegriek, kurkuma, karwij en sumac.

Heb jij last van pittig eten?

Laat hieronder je reactie achter!

, , , ,

17 Responses to Pittig eten en darmklachten

  1. Avatar
    marrie 28 juni 2017 at 13:17 #

    Hallo, In Fodmap pindasausreceot staat chilisaus is dat dan wel goed?

    • Foodie Mirte
      Foodie Mirte 28 juni 2017 at 13:25 #

      Chili is geen FODMAP-rijk ingrediënt, dus op FODMAP gebied is het inderdaad geschikt. Echter kan niet iedereen tegen chili, daarom dit artikel! Dus als je last hebt van pittig eten, dan kun je de chili in gerechten (zoals in onze pindasaus) beter weglaten. // Mirte & Sigrid

  2. Avatar
    Ilse 6 juli 2017 at 20:12 #

    Ik kan niet tegen pittig eten en krijg er ook last van. Ik kan wel tegen rode paprika maar niet tegen pittig eten en ik het heb idee dat ik last krijgt van peper. Ik gebruik de specerijen ook maar minimaal omdat ik het idee heb daarvan last te hebben. Kruiden gebruik ik wel erg vaak. Maar soms weet ik toch niet goed om genoeg smaak aan mijn eten te geven…

    • Foodie Sigrid
      Foodie Sigrid 6 juli 2017 at 22:31 #

      Beste Ilse,

      Meestal als je niet tegen pittig eten kan, dan heb je ook last van (rauwe) paprika. Als het bij jou voornamelijk de specerijen zijn, dan ben je waarschijnlijk histamine-gevoelig.

      groetjes

  3. Avatar
    Clara 6 juli 2017 at 20:23 #

    Hoi Sigrid en Mirte. Ik heb last van paprika. Niet van pepers en gember.
    Ik heb net een bouillon gemaakt van 500 gram palingvellen en graten. Niet de koppen. Eerst twee bollen knoflook doorsnijden en stevig in een beetje olijfolie aanbraden met bouquet en een pepertje. Blussen met een glas witte wijn, tot 1 1/2 liter aangevuld met water. 3 kwartier pruttelen, zeven. Je moet een liter overhouden. Dus inkoken of aanvullen. Morgen maak ik een palingsoepje met room en verse kruiden en groen van lenteui. Ik bind niet met bloem en ei, want ik kan niet tegen bloem. Dut is tevens een knoflooktest. De knof wordt eruit gezeefd. Ik hoop dat het goedgaat.

  4. Avatar
    alma van der gijp 6 juli 2017 at 20:37 #

    Pittig eten is niet aan mij besteed.

  5. Avatar
    Clara 6 juli 2017 at 21:32 #

    Er moeten natuurlijk ook stukjes gerookte paling van Dirk en Anneke Eveleens in. En een drupje citoenolie.

  6. Avatar
    Mia 8 juli 2017 at 17:15 #

    Hi heeft iemand suggesties, adviezen voor recepten voor pds in combinatie met lactose intolerantie?

    • Foodie Sigrid
      Foodie Sigrid 10 juli 2017 at 11:51 #

      hoi Mia,
      Alle recepten op onze site zijn geschikt bij een lactose-intolerantie. Heb je een hele sterke lactose-intolerantie, dan kan je bij recepten zoveel mogelijk lactosevrije kaas en melk of plantaardige zuivelvervangers gebruiken.

      groet

  7. Avatar
    Bob 23 december 2017 at 13:17 #

    Beste lezers. Ik stoei al een tijdje met PDS en heb werkelijk alles geprobeerd, tot een veganistisch dieet aan toe. Hoewel dit best goed werkte, kwam ik er nooit helemaal vanaf. Ook stress had altijd een grote invloed.
    Nu ben ik sinds 2 maanden begonnen met regelmatig rode pepers verwerken in mijn eten. Gemiddeld eet ik nu een halve rode peper per dag, en wat denk je? Alle klachten zijn verdwenen.
    Na enig onderzoek bleek dat de Capsaïcine, die overigens niet meer in rode paprika in Nederland zit, geen idee hoe de schrijfster hier bij komt, aan dezelfde receptoren bindt als Histamine. Histamine is een stof die betrokken is bij allergische reacties en veroorzaakt de symptomen. Er wordt steeds meer gedacht dat PDS ook onder deze groep valt. Capsaïcine blokkeert dus als het ware deze receptoren door eraan te binden, hierdoor kan er geen histamine meer aan binden en zullen de symptomen van PDS verminderen of zelfs verdwijnen.

    Deze oplossing gaat erg tegen het gevoel in, aan het begin kan je er best heftig op reageren, omdat de meeste van jullie pittig eten vermeden zullen hebben. Geef het echter een week en sta versteld.

    • Foodie Sigrid
      Foodie Sigrid 23 december 2017 at 17:18 #

      Beste Bob,
      Bedankt voor je reactie. Capsain komt voor in paprika, zie bijvoorbeeld Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Capsaicin. Dat capsaicine zowel voor klachten kan zorgen als verminderen (met name maagklachten) is bekend, meer onderzoek is echter nodig zie ook https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2879848/. Fijn dat het bij u helpt.

      • Avatar
        Denis 14 maart 2019 at 18:32 #

        de paprika en alle andere pepersoorten behoren tot dezelfde soort plant en familie. Maar de paprika’s (sweet peppers) die in de Nederlandse supermarkten worden verkocht zijn nagenoeg capsaicinevrij daar zit dus geen capsaicine in, wat dat betreft heeft Bob gelijk. In Nederland kennen we een verschil in naam we onderscheiden pepers van paprika’s maar in de de VS noemt men ze allemaal peppers, misschien daarom de verwarring. Zelf ben ik iemand die pepers kweekt varierend van pittig tot de heetste pepers ter wereld.

  8. Avatar
    Roos 24 december 2017 at 13:34 #

    Hoi,

    Ik heb ook erg last van opgezette buik en lees en probeer alles van Fodmap en de rest.
    Ik gebruik vaak gember, gedroogde stukjes van Jacob Hooy voor thee, gemberpoeder door eten.
    Stemgember door haverkoekjes etc.
    Nu lees ik dat u steeds spreekt over verse gember.
    Moet ik die andere nu uit mijn voeding bannen? Kan dit een probleem zijn voor mijn darmen?
    (ik vind het zó lekker smaken *zucht*)
    En wat dan met gember in b.v. de enzymen van similase…
    Heb erg veel zin om het ‘dieet’ van Bob te proberen. Vroeger at ik enorm veel sambal en toen waren mijn darmen wél goed.
    Na de zwangerschappen ivm borstvoeding etc ermee gestopt en nooit meer begonnen.
    Na 25 jaar zoeken weet ik nóg niet wat er aan de hand is. Ook Fodmap werkt nauwelijks…

    • Foodie Sigrid
      Foodie Sigrid 27 december 2017 at 20:48 #

      Hoi Roos
      Je kan zeker andere soorten van gember proberen.
      Succes met het ‘dieet van Bob’ en laat weten hoe het gaat!

  9. Avatar
    PP 21 februari 2018 at 03:52 #

    Als ik pittig eet, heb ik de volgende dag last van diaree. Heb de indruk dat het voedsel ook slecht wordt verteerd. Bij paprika heb ik geen last

  10. Avatar
    Zako 24 september 2018 at 22:35 #

    Pds patiënten!
    Probeer eens een glas warme melk met 50mg
    Korkoma voor je naar bed gaat

    • Foodie Sigrid
      Foodie Sigrid 25 september 2018 at 11:42 #

      Beste Zako, veel mensen met PDS zijn gevoelig voor melk dus dat zal niet echt een optie zijn. Plantaardige versie of lactosevrij is beter. En waarschijnlijk bedoel je kurkuma?

Geef een reactie