Inloggen

Registreren

Je persoonlijke gegevens worden gebruikt om je ervaring op deze site te ondersteunen, om toegang tot je account te beheren en voor andere doeleinden zoals omschreven in onze privacybeleid.

Chocolade goed voor de darmen!

Chocolade goed voor de darmen!

Chocolade goed voor de darmen!

Chocolade is (beperkt) FODMAP geschikt!

Kun je beter ‘nieuws’ bedenken? Wij in ieder geval niet, want bijna elke dag eten we wel een stukje (pure) chocolade… . Daarbij is pure chocolade niet alleen lekker, het is ook nog eens goed voor je darmen. Als je niet de hele chocoladereep in 1 keer opeet uiteraard. Let’s take a look!

Eerder schreven we al een artikel over chocolade: over de hoeveelheid en welke soorten FODMAP-geschikt zijn. In deze blog gaat het meer over andere eigenschappen van chocolade. Wist je dat pure chocolade ook erg gezonde stoffen voor je darmen bevat? Geen melk of witte chocolade dus, maar puur. Houdt je niet zo van puur? Probeer dan eerst een variant met 50% cacao en daarna steeds een iets puurdere variant. Zo wen je er rustig aan en wil je na een tijdje waarschijnlijk niet meer terug naar melkchocolade! Houdt er rekening mee dat des te puurder de chocolade, des te meer vezels er in zitten. Deze vezels zijn onder andere FODMAP’s. Kies dus niet voor meer dan 75% cacao als je het FODMAP-dieet volgt, of als je gevoelig bent voor fructanen/galactanen.

Pure chocolade bevat cacao

Cacao bevat polyfenolen. Polyfenolen:

  • hebben een prebiotische werking: ze voeden de goede darmbacteriën
  • verhogen indirect ontstekingsremmende stoffen
  • zorgen voor de vrijlating van stikstof, welke voor het verwijden van de bloedvaten zorgt

Cacao en dus pure chocolade is daarom gunstig voor de darm- en hartgezondheid. Pure chocolade wordt – in normale porties – ook in verband gebracht met het verlagen van de bloeddruk. Pure chocolade zit vol belangrijke mineralen, zoals magnesium, kalium en het sporenelement koper. Houd er rekening mee dat chocolade, vooral witte en melkchocolade deze effecten niet hebben maar vooral veel suiker met zich mee brengen. Maar ook in pure chocolade zit suiker, eet er dus niet te veel van. Elke dag 1 of 2 blokjes pure chocolade is perfect!

Chocolade recepten

Bekend is dat wij van chocolade houden… Dat zie je wel als je dit lijstje ziet! Ken je onze chocolade recepten die we eerder hebben geplaatst al?

Chocolade tip

En dan als laatste tip, de manier waarop wij chocolade nog het meest eten… Gewoon een blokje met wat (zee)zout en ongezoet vanillepoeder erop. Kop thee erbij en je hebt de perfecte avond verwennerij in 10 seconden. Natuurlijk kun je de chocolade ook eerst smelten, zout en vanille erdoor doen en hard laten worden. Maar dat duurt zo lang… Er zijn ook varianten te koop in de winkel, deze bevatten meestal niet een combinatie van zowel zout én vanille, terwijl dat juist zo lekker is!

Zelfs op de camping of tijdens een fietstocht (zie hierboven tijdens Mirte’s camping/fietstour door Zweden), kun je deze lekkere snack maken!

 

Bron gezonde eigenschappen chocolade: Kate Scarlata

No comments yet.

Geef een reactie

Pin It on Pinterest