Inloggen

Registreren

Je persoonlijke gegevens worden gebruikt om je ervaring op deze site te ondersteunen, om toegang tot je account te beheren en voor andere doeleinden zoals omschreven in onze privacybeleid.

5 waardevolle tips voor een ontspannen etentje bij anderen thuis

5 waardevolle tips voor een ontspannen etentje bij anderen thuis

5 waardevolle tips voor een ontspannen etentje bij anderen thuis

PDS & Stress: 5 waardevolle tips voor een ONTSPANNEN etentje bij anderen thuis

Eindelijk weet je zo’n beetje wat jouw triggers zijn, waardoor jij buikklachten krijgt. En je hebt je klachten ook nog eens redelijk onder controle. Zolang je maar niet bij anderen gaat eten, want dat is vragen om problemen… Je hebt het al wel eerder geprobeerd: een tijdje geleden ben je bij je beste vriendin wezen eten. Alles van te voren besproken en ze wilde heel graag rekening met je houden. Ze had speciaal brood gehaald, ui stond apart op tafel. En jij zat daar met een knoop in je maag aan tafel. Je ging trouwens al gespannen van huis weg. Als dat maar goed gaat… En helaas kreeg je later op de avond het antwoord: buikpijn…… Uit eten bij anderen? Dat doen je dus niet meer…

ZOLANG JE MAAR NIET BIJ ANDEREN GAAT ETEN,

DAN GAAT HET GOED… ZONDE EIGENLIJK!

Zonde eigenlijk, want daardoor mis je wel een hoop gezelligheid. En je merkt dat het ook effect heeft op de band met je vriendin. Dat is het laatste wat je wilt. Dus hoe kan je dan weer ontspannen uiteten bij anderen thuis? 5 waardevolle tips, zodat jij weer kan genieten van het samen zijn.

5 Waardevolle tips

# 1. Voorbereiding: jij weet als de beste wat je wel en niet kan eten. En daar is een tijd overheen gegaan voordat je dat door had én dat je het goed hebt kunnen toepassen. Simpelweg een lijstje geven van ‘verboden’ voedingsmiddelen geeft vaak de nodige verwarring. Verwacht niet van de ander dat zij dit gelijk in één keer snappen (waar zit wat in, etiketten lezen, etc; je weet zelf hoe lastig dat was/ is). En erken ook hun onzekerheid hierin. Kijk naar de mogelijkheden: wat kan jij meenemen, waar kunnen zij voor zorgen. Geef aan dat je niet alles mee hoeft te eten. Geef aan waar jij trek in zou hebben van het menu. Dan hoeft er niet in elk gerecht rekening gehouden te worden. En voel jij je minder bezwaard.

# 2. Erkenning: erken jij je PDS en het dieet of de leefwijze die je hierbij nodig hebt? Stel je deze vraag van te voren eens af. Want als dat namelijk nog niet volledig lukt, dan kan het best wel eens lastig zijn om de ander het belang van je dieet duidelijk te maken. Als jij er zelf niet 100% achter staat, hoe kan een buitenstaander dat dan wel doen? Voel, zie, weet dat dit is wat je nodig hebt om gezonder in het leven te staan. Als jij daarvan overtuigd bent, dan voelt de ander ook het belang van jouw dieet.

# 3. Enzymen: wellicht kan je bij (een gedeelte van) jouw voedingstriggers een enzympreparaat gebruiken. Dit helpt bij de vertering en zorgt er voor dat je veel minder, of misschien zelfs geen klachten krijgt. Belangrijk hierbij is dat je het op het juiste tijdstip inneemt (kijk op de verpakking voor het advies) en de juiste hoeveelheid. Bespreek dit met je diëtist en probeer het eerst thuis eens uit.

# 4. Intentie: Bedenk dat jullie allebei de mooiste intentie hebben, namelijk samen zijn. Waarom zo’n gezellig etentje? Omdat je geïnteresseerd bent in de ander, je hebt er wellicht te ruimte om je eigen verhaal te kunnen doen, je ontvangt en geeft steun, lekker een avondje lachen en ontspannen, etc. Jij kunt er vast nog een paar bedenken!

Bedenk dat jullie allebei de mooiste intentie hebben, namelijk samen zijn

# 5. Neem bovenstaande thuis eerst nog eens door voordat je de deur uit gaat. Je voelt vanzelf het vertrouwen in jullie voorbereiding en jullie band. Leef je lekker in in dat beeld wat het je geeft. Dan ga je al met een ontspannen stemming de deur uit. En het mooie is dat die ontspanning ook nog eens positief werkt op jouw triggers; je kan net iets meer hebben, je tolerantiedrempel kan daardoor wat verbeteren. Hoe mooi is dat!

Praktische én mentale voorbereiding is het halve werk. Geniet lekker van jullie etentje!

 

 

Kan jij wel een steuntje in de rug gebruiken of een zaklamp op zoek naar jouw eigen levenspad (die je nu even kwijt bent), neem dan contact op met de PDS Coach.

De PDS Coach is Bianca Hermans, mental coach, gespecialiseerd diëtist én ervaringsdeskundige. Met haar praktijk Compleat Coaching helpt zij mensen met PDS weer op weg middels coachtrajecten op maat, ondersteund door gespecialiseerd en persoonlijk dieetadvies, naar een nieuw balans. Om zo weer vol vertrouwen in het leven te staan, ook mét PDS.

Meer informatie vindt je op depdscoach.nl of mail naar info@compleat-coaching.nl.

,

Geef een reactie

Pin It on Pinterest