Inloggen

Registreren

Je persoonlijke gegevens worden gebruikt om je ervaring op deze site te ondersteunen, om toegang tot je account te beheren en voor andere doeleinden zoals omschreven in onze privacybeleid.

Blog door dietist Nienke

Blog door dietist Nienke

Blog door dietist Nienke

Blog Fodmap

Een van de eerste bijscholingen die ik heb gedaan na mijn afstuderen als diëtist en het oprichten van Voedingsadviesbureau Groene A.P.P.E.L.S. is het FODMAP dieet bij fodmapfoodies.nl. Nog voordat er een officiële scholing was heb ik mij verdiept in deze methode.

Waarom? Ik merkte in de praktijk dat een ‘normaal gezond‘ voedingspatroon dat rijk is aan vezels niet bij iedereen werkt die darmklachten heeft. Sommige mensen met PDS eten al ruimschoots vezels, drinken voldoende water en nemen niet veel suikerrijke producten. En toch blijven ze klachten houden. Ik dacht, er moet iets anders zijn om deze mensen te helpen.

Al snel kwam ik bij fodmapfoodies.nl uit en heb ik mij verdiept in de FODMAP methode. Ik was blij te merken dat de cijfers in mijn praktijk ongeveer overeenkomen met de wetenschappelijke cijfers: het dieet werkt echt voor 75% van de mensen met PDS! Een supergoed resultaat dus. Ik blij en mijn cliënten ook blij, want nu konden ze eindelijk aan de slag met een uitgewerkt plan in plaats van met vage richtlijnen.

Inmiddels heb ik vrij veel ervaring met PDS en heb ik mij verder verdiept door scholingen te volgen op het gebied van het darmmicrobioom. Zo hoop ik ook de andere 25% te kunnen helpen, want ik weet uit ervaring hoe vervelend darmklachten kunnen zijn en hoezeer ze je dagelijkse leven in de weg kunnen staan. Ook mijn collega’s die in de praktijk van Voedingsadviesbureau Groene A.P.P.E.L.S.   in Best werken, hebben zich inmiddels geschoold in het FODMAP-dieet en het darmmicrobioom.

Ik wil graag afsluiten met een leuk en simpel receptje, dat ervoor zorgt dat je voldoende vezels binnenkrijgt tijdens het volgen van het FODMAP dieet. Smakelijk!

Recept notenpasta

Voor 1 potje

 Kenmerken

  • Rijk aan gezonde vetten, voedingsvezel, nicotinezuur, vitamine E en magnesium
  • Kids favoriet
  • Pure ingrediënten

Ingrediënten

  • 400 g gemengde noten uit de groene lijst, zorg ervoor dat er minstens 150 g walnoten bijzitten
  • Eventueel wat extra zaden, zoals lijnzaad
  • Eventueel wat olie om het smeuïger te maken, zoals zonnebloemolie of sesamzaadolie
  • Keukenmachine

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 150 graden.  Spreid de gemengde noten uit op een bakplaat met bakpapier en rooster ze in ongeveer 30 minuten lichtbruin en krokant. Rooster de laatste 5 minuten eventueel de zaden mee. Schep de noten na 15 minuten om. Let goed op dat de noten niet zwart worden. De smaak van de noten is nu heerlijk versterkt! Doe de notenmix in de keukenmachine en maal ze onder af en toe roeren in ongeveer 10 minuten tot een pasta. De tijd die er precies voor nodig is hangt af van de soort noten die je gebruikt. Walnoten zijn bijvoorbeeld wat vetter van zichzelf waardoor je maar 2 minuten hoeft te malen. Andere nootsoorten bevatten minder vetten, blijf in ieder geval net zo lang malen totdat de pasta zacht en vochtig genoeg is. Voeg, indien nodig, wat extra olie toe.

De notenpasta is super lekker op bijvoorbeeld een 100% speltcracker (oranje lijst). Ook lekker: plakjes banaan erop. Smullen maar!

Hartelijke groet,

Nienke van Vroenhoven, diëtist

Voedingsadviesbureau Groene A.P.P.E.L.S.

No comments yet.

Geef een reactie