De perfecte FODMAP-smoothie

De perfecte FODMAP-smoothie

Stappenplan voor De perfecte FODMAP-smoothie

Volg dit stappenplan om een lekkere én voedzame smoothie te maken, helemaal volgens uw smaak. Kijk welke ingrediënten je in huis hebt en begin met mixen! Kies voor een FODMAP-arme smoothie uit één van de genoemde opties. Zie onze up-to-date checklijsten voor de hoeveelheden welke FODMAP-arm of -beperkt zijn (deze zijn aangegeven met *).

Een vloeistof: 1/4 deel

water – ongezoete plantaardige melk* (amandel-, hennep-, kokos-, macadamia-, soja- of rijstmelk) – kokoswater* – kokosyoghurt* – lactosevrije koemelk – lactosevrije yoghurt – geitenmelk* – Griekse yoghurt* – koude thee*

Fruit: 1/4 – 1/2 deel

aardbeien – ananas – banaan – blauwe bessen* – Cantaloupe meloen – (pitloze/ontpitte) druiven – frambozen* – grapefruit* – guave* – granaatappelpitjes* – kiwi – mandarijn – sinaasappel – passiefruit* – papaja

Groenten (optioneel): 1/4 deel

avocado* – andijvie – boerenkool – broccoli* – courgette* – komkommer – spinazie* – Romain sla – rucola – venkel* – wortel – paprika

Smaakmakers

verse groene kruiden (zoals basilicum, munt, koriander of peterselie) – specerijen (zoals kaneel, kardemom, kurkuma, vanille) – verse gember – verse kurkuma (geelwortel) – cacaopoeder* – kokosrasp* – koude koffie/espresso – citroen en limoensap

Extra vulling: vet, eiwit & vezels: 1 a 2 eetlepels

olie (zoals lijnzaadolie, kokosolie, (milde) olijfolie, notenolie of omega 3-olie van vis of algen) – granen* (vlokken of de gekookte hele graan van haver, gierst, quinoa of rijst) – noten* (bijv. amandelen, hazelnoten, walnoten) – zaden/pitten* (chiazaad, lijnzaad, sesamzaad, pompoenpitten, zonnebloempitten, psyllium) – 100 % notenspread* (van bijv. amandelen, hazelnoten, pinda’s) – 100 % zadenspread* (van zonnebloempitten, pompoenpitten of tahin) – eiwitpoeder (van hennep, erwt, pompoenpitten of rijst)

Een beetje extra zoet?

rozijnen* – ahornsiroop – rijststroop – kokosbloesemsuiker *– stevia

 

Wat is jouw perfecte smoothie? 

 

No comments yet.

Geef een reactie