Gassen in je buik bij bonen? Gebruik zeewier!

Gassen in je buik bij bonen? Gebruik zeewier!

Gassen in je buik

Heb je ook last van een opgeblazen gevoel en gassen in je buik na het eten van bonen en peulvruchten? Dat kan veroorzaakt worden door enkele fodmaps. De oligosachariden bestaan uit fructanen en galactanen en met namen geven galactanen (o.a. raffinose en stachyose) die voorkomen in bonen, linzen en kikkererwten, klachten als gassen in je buik.

Enzymen

Enzymen zijn stoffen die koolhydraten afbreken zoals bijvoorbeeld het enzym amylase. Dit enzym ‘knipt’ als het ware tijdens de spijsvertering de koolstofketen van amylose (een niet-vertakte vorm van zetmeel) in kleinere stukken. Het enzym alfa-galactosidase knipt de koolstofketens galactanen in kleinere stukken. Alfa-galactosidase wordt geproduceerd in het speeksel en de alvleesklier. Er wordt steeds meer bekend dat oudere mensen en mensen met het prikkelbaredarmsyndroom minder spijsverteringsenzymen aanmaken. Wellicht maakt jouw lichaam ook te weinig alfa-galactosidase aam om de galactanen af te breken.

Tip:

Alfa-galactosidase in enzympreparaten kan ervoor zorgen dat je minder opgeblazen gevoel en gassen krijgt als je ze inneemt bij voedingsmiddelen die galactanen bevatten. Neem bijvoorbeeld Fibractase Forte.

Wat kan je ook doen?

Gebruik kruiden

Van bepaalde kruiden is bekend dat ze de productie van darmgas kunnen tegengaan, zoals komijn, koriander, karwij, venkel, kurkuma, asafoetida. Voeg deze kruiden toe aan je warme maaltijd bijvoorbeeld.

Gebruik kombu, zeewier

Wat je ook kan doen is kombu, gedroogde kelp, gebruiken. Kombu is een variant van kelp, een bruine zeealg, ook wel bekend als zeewier of zeegroente. Kombu bevat veel jodium, voedingsvezels en DHA en EPA (omega-3 vetzuren).

Leuk weetje:

Kombu bevat een complexe groep polysachariden dat fucoidan wordt genoemd.  Fucoidan is een koolhydraatketen van fucose, glucose, mannose, xylose en galactose. Volgens onderzoek kan fucoidan een boost geven aan het immuunsysteem.

Tips:

  • Voeg tijdens het koken van soep, groenten of bij het stoven van groenten een klein stukje of reep gedroogde kombu toe.
  • Voeg een reep gedroogde kombu toe als je verse bonen laat weken (5-12 uur) voordat je het gaat opwarmen.
  • Leg een reep gedroogde kombu op de bodem van pan als je bonen of peulvruchten gaat koken.

Bronnen
https://en.wikipedia.org/wiki/Kombu 

https://www.washingtonpost.com/lifestyle/wellness/kombu-a-nutritional-powerhouse-from-the-sea/2013/01/29/aa4bb830-4ad4-11e2-a6a6-aabac85e8036_story.html

 Bakunina, I. Yu; Nedashkovskaya, O. I; Kim, S. B; Zvyagintseva, T. N; Mikhailov, V. V (2012). “Diversity of glycosidase activities in the bacteria of the phylum Bacteroidetes isolated from marine algae”. Microbiology. 81(6): 688–695. doi:10.1134/S0026261712060033.

https://www.verywellhealth.com/health-benefits-of-kombu-4589841 

https://link.springer.com/article/10.1134%2FS0026261712060033

, , , , , ,

2 Responses to Gassen in je buik bij bonen? Gebruik zeewier!

  1. Avatar
    Naomi Keff 13 april 2020 at 13:58 #

    Wat mega interessant. Helpt alleen kombu of ook andere zeewieren? Ik maak eens per maand furikake: een japanse mix van sesam, nori en meer. Ik voeg vaak komijn koriander en venkelzaad toe en eet het bij al mn hartig eten als toekruid!

    En de enige koolsla waar ik geen last van heb is de zeesla van mark bittman waar ook zeewier in verwerkt zit nl wakame. De gedroogde zeewier weekt in de sappen van de groenten. Dus je maakt van kool, paprika en komkommer een salade die je zout. Daar meng je zeewier gedroogd door en laat het een halfuurtje of langer staan waardoor de zeewier welt in de vrijgekomen sappen. Dus een ideale lunch!

  2. Avatar
    Monique Dofferhoff 1 mei 2020 at 11:24 #

    Bedankt voor de mooie tips en het recept. Werkt het ook om Kombu of andere zeewier mee te koken als je bonen uit pot of blik opwarmt?

Geef een reactie