Wat is een chronisch opgeblazen gevoel en wat kan ik eraan doen?

Wat is een chronisch opgeblazen gevoel en wat kan ik eraan doen?

Chronisch Opgeblazen Gevoel

Heb je je ooit naar je buik gekeken en afgevraagd hoe deze zich spontaan ‘opblies?
Heb je ooit het gevoel gehad dat er maar een slok lucht nodig is om je buik op te blazen?
Je bent niet de enige! Een opgeblazen buik of opgeblazen gevoel is een gevoel alsof het lijkt dat je buik heel gezwollen is. Dit is een veel voorkomend symptoom bij mensen met het prikkelbaredarmsyndroom (PDS). Is een opgeblazen gevoel normaal? Absoluut! Een beetje opgezette buik is een normaal onderdeel van het verteringsproces. Ons voedsel ‘verdwijnt’ niet zomaar zodra het onze mond verlaat – in feite is zijn reis door je maag-darmkanaal nog maar net begonnen!

Hoe werkt de vertering?

Nadat je gegeten hebt, begint je maag voedsel af te breken zodat het door kan stromen naar de dunne darm waar de meeste opname van voedingsstoffen plaatsvindt. Bij de afbraak van koolhydraten en fermentatie van vezels ontstaat gas, dat uitzet en op zijn beurt een opgeblazen gevoel kan veroorzaken (denk aan lucht die je opblaast in een ballon). Dit opgeblazen gevoel gaat over het algemeen na een paar uur over en wordt niet als ongemakkelijk ervaren. Er zijn echter enkele gevallen waarin mensen een ongemakkelijk, aanhoudend opgeblazen gevoel ervaren dat een negatieve invloed kan hebben op hun kwaliteit van leven. Dit is wat we een chronisch opgeblazen gevoel noemen.

Wat is een chronisch opgeblazen gevoel?

Er zijn twee hoofdtypen van chronisch opgeblazen gevoel: continu en intermitterend.

Continu chronisch opgeblazen gevoel is een zichtbaar opgezette buik die kan worden gemeten en toegeschreven aan een specifieke oorzaak. Een specifieke oorkaan zijn zijn een maag- of darmobstructie, obesitas en / of malabsorptie. Een aanhoudend opgeblazen gevoel kan ook een symptoom zijn van psychiatrische aandoeningen zoals anorexia nervosa of boulimia.
(Malabsorptie is een onvolledige opname van voedingsstoffen in het bloed. Malabsorptie kan worden veroorzaakt door een tekort aan spijsverteringsenzymen uit maag of alvleesklier, beschadigde darmvlokken of een slechte kwaliteit van het darmslijmvlies door ontsteking. Een tekort aan galzouten of een ontsteking aan de alvleesklier kunnen ook een oorzaak zijn.)
Een intermitterend opgeblazen gevoel is wanneer er geen oorzaak voor een opgeblazen gevoel kan worden gevonden. Een intermitterend opgeblazen gevoel is een veel voorkomend symptoom bij patiënten met PDS en is, in tegenstelling tot een continu opgeblazen gevoel, onvoorspelbaar. Mensen met een intermitterend opgeblazen gevoel hebben de neiging om opgeblazen te worden na het eten van een maaltijd of tegen het einde van de dag.

Wat gebeurt er in mijn lichaam dat een ​​opgeblazen gevoel veroorzaakt?

Onze darmorganen zijn erg slim en hebben ‘rek-sensoren’ in hun spierwand die kunnen voelen wanneer het orgaan opgezwollen is. Mensen met PDS hebben meestal bijzonder gevoelige reksensoren. Wanneer deze sensoren te strak aanvoelen, kan ons lichaam dit als een opgeblazen gevoel interpreteren. Een belangrijke term om te begrijpen bij het uitleggen van de oorzaak van een opgeblazen gevoel is ‘transittijd’ of darmpassagetijd- wat verwijst naar de duur tussen het moment waarop we een maaltijd eten en het moment waarop het overgebleven afval als ontlasting verdwijnt.
Laten we bijvoorbeeld een broodje gebruiken. Als je een stukje van je boterham doorslikt, ‘stapt hij in de trein’ van je maag-darmstelsel. Nadat het in de maag is gemengd en vermalen, gaat het door naar de dunne darm waar belangrijke voedingsstoffen worden geëxtraheerd. Het is de taak van de dikke darm om afvalstoffen op te slaan, te verwerken en te verwijderen, terwijl ze wat voedingsstoffen en water opnemen. Gewoonlijk, voordat voedsel (zoals je boterham), onze dikke darm binnenkomt, zijn de meeste voedingsstoffen in het lichaam opgenomen en fungeert de dikke darm gewoon als een plaats voor heropname van water. Als iemand echter een lange transittijd doormaakt (het voedsel beweegt langzaam door de dikke darm), wordt er te veel water opgenomen, waardoor de ontlasting verhardt en het moeilijk wordt om te passeren. De langere tijd gedurende welke de ontlasting in de dikke darm blijft fermenteren, kan overmatige drukproductie in de darm veroorzaken, en als gevolg daarvan de kenmerkende symptomen van PDS, zoals een opgeblazen gevoel en overmatige gasproductie.
Wanneer de zenuwen in onze darmen overdreven reageren op deze rek, neemt ons niveau van ongemak toe. Wanneer iemand met PDS iets eet dat enige gasproductie veroorzaakt (zoals een boterham vol vezels), zal de buikwand meestal strakker worden en het middenrif stijgt naar de borst, zodat de darminhoud zich iets meer kan uitstrekken. Bij mensen die aan een chronisch opgeblazen gevoel lijden, doet het middenrif helaas het tegenovergestelde: het drukt naar beneden, waardoor de buik uitpuilt.

Welke voedingsmiddelen kunnen bijdragen aan een opgeblazen gevoel?

> Grote maaltijden: Een maaltijd van normale grootte veroorzaakt een beetje een opgeblazen gevoel, dus het eten van grotere porties zal logisch gezien waarschijnlijk meer een opgeblazen gevoel veroorzaken. Het eten van grote maaltijden activeert de ‘reksensoren’ die we hierboven hebben besproken, die er weer voor zorgen dat het diafragma ongepast beweegt en de darmtransitietijd vertraagt. In plaats van grote maaltijden te eten, kan je proberen om dezelfde hoeveelheid voedsel over de dag te verdelen.
> Te veel lucht inslikken: Door het kauwen op kauwgom, door het drinken van rietjes en koolzuurhoudende dranken krijg je teveel lucht binnen. Door de ophoping van lucht in het spijsverteringskanaal kan gasproductie de ingenomen lucht vrijgeven, die op zijn beurt ‘de ballon opblaast’, of in dit geval onze maag. Ook het drinken van grote hoeveelheden koolzuurhoudende dranken kan bijdragen aan het inslikken van overtollige lucht.
> Polyolen (de ‘p’ in FODMAP), ook wel suikeralcoholen genoemd, zijn natuurlijke laxeermiddelen en trekken water naar de dikke darm. Ze komen zowel van nature voor in fruit als in groenten, zoals steenfruit en paddenstoelen, en worden toegevoegd aan ‘suikervrije’ commerciële producten zoals pepermuntjes en kauwgom. Polyolen worden niet opgenomen in de dunne darm, ze produceren gas uit het fermentatieproces in de dikke darm, wat kan bijdragen aan een opgeblazen gevoel in de buik.
> Te snel eten en niet op je eten kauwen: Het is belangrijk om te onthouden dat onze slokdarm geen tanden heeft! Kauwen helpt ons voedsel mechanisch af te breken en dit proces maakt spijsverteringsenzymen vrij in ons speeksel. Door in een redelijk tempo te kauwen en te eten, in plaats van je voedsel in te ademen, doe je ‘jouw deel’ voor je spijsvertering door het kleine stukjes voedsel te geven om mee te werken en af ​​te breken. Een praktische strategie om een ​​opgeblazen gevoel te verminderen, is door te proberen elke hap voedsel 30 keer te kauwen voordat je het doorslikt.
> Overmatig gefermenteerd voedsel en FODMAP’s Gefermenteerde voedingsmiddelen en voedingsmiddelen die FODMAP bevatten, zitten vol met prebiotische vezels waar onze darmbacteriën dol op zijn. Als ze echter teveel worden gegeten, kunnen onze darmbacteriën ‘te opgewonden’ raken en overtollig gas produceren, wat leidt tot een opgeblazen gevoel.

Wat kan (los van voeding) mij nog meer een opgeblazen gevoel geven?

Stress

Een opgeblazen gevoel is niet alleen een voedselprobleem – verhoogde stress is vaak een belangrijke oorzaak van een functioneel opgeblazen gevoel. Stress kan een verhoogde druk op je buik uitoefenen, waardoor een omgeving kan ontstaan ​​waarin voedsel dat normaal gesproken gemakkelijk kan worden verteerd, slecht wordt verteerd. Dit kan overtollig gas veroorzaken en verder je buik uit laten zetten als een ‘ballon’. Een yoga- of meditatiebeoefening kan nuttig zijn om je parasympathische zenuwstelsel te vertragen zodat je kan rusten, verteren en herstellen.

Hormonen, vooral tijdens je menstruatie

Is het je opgevallen dat je toiletgewoonten voor en tijdens je menstruatie kunnen veranderen? Er is een toename van hormonen, prostaglandinen genaamd, die vrijkomen vóór je menstruatie. Beschouw prostaglandinen als het ‘contractie’-hormoon dat de baarmoeder kan helpen zijn slijmvlies af te werpen, maar deze weeën kunnen ook leiden tot symptomen zoals diarree en een opgeblazen gevoel. De daling van progesteron een week voor je menstruatie kan er ook voor zorgen dat het lichaam meer water en zout vasthoudt, waardoor het gevoel van opgeblazen gevoel ontstaat.

Strakke kleding dragen

Het dragen van een strakke broek, zoals een spijkerbroek, kan je een opgeblazen gevoel geven door de druk die het op je buik uitoefent. Omdat je maag gedurende de dag van nature samentrekt en ontspant, kan het dragen van strakke kleding deze maagbeweging merkbaar en ongemakkelijk maken.

Wat kan ik doen om een ​​opgeblazen gevoel te verminderen?

Strategieën voor het verminderen van een opgeblazen gevoel zullen sterk afhangen van de reden waarom er bij jou een opgeblazen gevoel optreedt. Je zal merken dat door te letten waarom je een opgeblazen buik krijgt (dat vaak niet eens met voeding te maken heeft) dat dit al enorm kan helpen.

Denk aan het FODMAP-dieet

Voor een opgeblazen gevoel door een slechte tolerantie van FODMAP-rijke voeding, kan het volgen van het FODMAP-dieet iets zijn om te overwegen. Het FODMAP-arme dieet is echter niet een dieet dat je alleen moet volgen, omdat het gaat om het beperken van FODMAP-voedingsmiddelen die veel voorkomen in fruit en groenten waarvan bekend is dat ze zeer voedzaam zijn. Het is belangrijk om samen te werken met een fodmapdiëtist die ervoor zorgt dat je aan al je voedingsbehoeften kunt voldoen en dat de fodmapdietist je kan helpen met het dieet zodat je opgeblazen gevoel minder wordt en weet hoe deze ontstaat.

Verminder triggers

Het verminderen van veelvoorkomende boosdoeners zoals kauwgom, rietjes en koolzuurhoudende dranken kan je opgeblazen gevoel aanzienlijk verminderen. Als je eenmaal het low FODMAP-dieet hebt gevolgd en een beter idee hebt van je voedingstriggers zoals polyolen, zal het ook nuttig zijn om deze voedingsmiddelen in je dieet te verminderen.

Gebruik een kruik of neem een pepermuntoliecapsule

Voor een snelle verlichting van de druk in de buik die wordt veroorzaakt door een opgeblazen gevoel, kan het een goede snelle oplossing zijn om te gaan liggen met een warmwaterkruik of warmtepak over uw buik. Een capsule met pepermuntolie kan ook verlichting geven bij een opgeblazen gevoel, buikpijn, krampen en ongemak dat gepaard gaat met PDS. Hoewel deze strategieën op korte termijn kunnen helpen, is dit meer een ‘pijnstillende’ benadering dan een preventieve maatregel.

Het belang van medisch advies

We raden aan om in ieder geval je arts en een goede fodmapdiëtist te bezoeken als je vaak een opgeblazen gevoel hebt. Een chronisch opgeblazen gevoel kan het gevolg zijn van meer sinistere aandoeningen, zoals darmobstructies of darmkanker, en je arts kan helpen de oorzaak van het probleem aan te pakken.

Samengevat

Een opgeblazen gevoel is een normaal onderdeel van de spijsvertering, maar kan reden tot bezorgdheid geven als je het gevoel hebt je dat je opgeblazen gevoel na de maaltijd pijnlijk en ongemakkelijk is. De darmbacteriën zijn verantwoordelijk voor het produceren van gas als bijproduct van fermentatie dat de buik kan uitzetten. Een ontregelde diafragma-functie en een langere darmpassagetijd (transittijd) kunnen ook bijdragen aan een opgeblazen gevoel. FODMAP-voedingsmiddelen hebben de neiging om gas te induceren, dus het beperken van de hoeveelheid FODMAP’s die in één maaltijd wordt geconsumeerd, kan een opgeblazen gevoel helpen verminderen. Langzaam eten, goed kauwen en ‘overmatig luchtslurpen’ vermijden door de consumptie van kauwgom en koolzuurhoudende frisdrank te beperken, zijn allemaal aanvullende strategieën die kunnen helpen.
vrij vertaald van:
https://fodmapfriendly.com/blogpost/a-bad-case-of-the-bloat-what-is-chronic-bloating-and-what-can-i-do-about-it/ 

Heb jij vaak last van een opgeblazen buik?

, ,

2 Responses to Wat is een chronisch opgeblazen gevoel en wat kan ik eraan doen?

  1. Mej swaak 4 november 2020 at 20:03 #

    ja strakke kleding en broeken kan ik ook niet meer verdragen.
    Ik draag broeken met elastiek.
    En met touwtjes.

  2. marrie 20 januari 2021 at 11:05 #

    Het is inderdaad vervelend die opgeblazen buik, door onregelmatige ontlasting, en als je weer eens een poep agenda hebt zo zeg ik het maar, dan is het ff over een paar dagen. Maar het maakt bij mij niet zoveel uit wat je eet, met of veel vezels, alleen moet ik niet teveel glutenvrij brood eten, speltbrood met zuurdesem. Is beter want glutenvrij brood en glutenvrije pasta werken verstoppen.
    Maar af en toe iberolax en wat voor je maag dan lukt het een beetje.

Geef een antwoord