Update Monash: aardbeien, druiven en meer

Update Monash: aardbeien, druiven en meer

Update FODMAP’s in voedingsmiddelen

Monash Universiteit in Australie test regelmatig voedingsmiddelen. Zo komen er nieuwe voedingsmiddelen in de app bij, of veranderen er hoeveelheden van voedingsmiddelen die al in de app en dus ook in onze FODMAP Dieet Lijsten stonden. Tijd dus om de lijsten aan te passen!

Nieuwe voedingsmiddelen getest op FODMAP’s

Er zijn aardig wat voedingsmiddelen getest door Monash. Hieronder een overzicht. We hebben al deze voedingsmiddelen ook toegevoegd aan de FODMAP Dieet Checklijsten die je hier kan aanschaffen. Heb je deze vorig jaar gekocht? Dan ontvang je een update via de mail.

Toegevoegd aan de Monash app en de FODMAP lijsten:

  • Tequila, groen bij hoeveelheid van 30 g / 1 shot glaasje
  • Brandewijn, groen bij hoeveelheid van 30 g/1 shot glaasje
  • Zwarte bonen, gefermenteerd, groen bij een hoeveelheid van 15 g (er is niet meer getest)
  • Paneermeel van het merk Panko: groen: 75 g, oranje 105 g (fructanen), rood 125 g (fructanen)
  • Nootmuskaat, groen bij 2 g.
  • Kokosmelk light, uit blik: is groen bij 60 g. Grotere hoeveelheden zijn niet geetest.
  • Bouillon, kip, helder, Aziatische stijl groen bij 250 g
  • Oaxaca kaas, groen bij 40 g. Geen fodmaps gevonden tot 500 g.
  • Parmigiano-Reggiano (Italiaanse kaas), groen bij 40 g. Geen fodmaps gevonden tot 500g.
  • Parmezaanse kaas: idem
  • Kokosroom uit blik, gemiddeld vet, 60 g groen. Geen grotere hoeveelheden getest
  • Korianderzaad: groen bij 2 g getest
  • Verse cranberries: 50 g groen, 135 g oranje (fructanen), 165 g. rood (fructanen)
  • Vegan kaas (kokosolie basis): 40 g groen, 360 g oranje (fructanen), 420 g rood (fructanen)
  • Crême fraiche: 40 g groen, 65 g oranje (lactose), 250 g rood (lactose)
  • Cucamelon (Mexicaanse komkommer): 75 g groen, 155 g oranje (fructose), 235 rood (fructose)
  • Muesli naturel: 18 g groen, 21 g oranje (fructanen), 55 g rood (fructanen en galactanen)
  • Knoflookscheuten: 30 g groen, 40 g oranje (fructose en fructanen), 75 g rood (fructose en fructanen)
  • Jackfruit: 100 g groen. Tot 500 g zijn er geen fodmaps gevonden
  • Melkzwam (Lactarius deliciosus): 17 g groen, 27 g oranje (bevat mannitol), 75 g rood.
  • Bruine ringboleet (Suilus luteus): 40 g groen, 60 g oranje (mannitol). 75 g rood (mannitol)
  • Oranjebloesemwater (smaakwater): 20 g groen. Geen grotere hoeveelheden getest
  • Ananasschijven op sap: 90 g groen, 107 g oranje (fructanen), 130 g rood (fructanen)
  • Ananasschrijven op siroop: 65 g groen, 84 g oranje (fructanen), 107 g rood (fructanen)
  • Lotuszaden, wit, geweekt: 20 g groen, 30 g oranje, 36 g rood

Voedingsmiddelen opnieuw getest op FODMAP’s

Ook zijn diverse voedingsmiddelen opnieuw getest door Monash. Deze hoeveelheden zijn ook aangepast in deze nieuwe geüpdatet FODMAP lijsten. Bijvoorbeeld: zowel aardbeien als druiven konden we onbeperkt eten, helaas blijkt er toch een overmaat aan fructose aanwezig te zijn bij een bepaalde hoeveelheid. Jammer!

Door Monash opnieuw getest:

  • Groene deel prei, gesneden:’ 100 gram is laag in fodmaps. Er zijn geen grotere hoeveelheden getest.
  • Witte deel en lichtgroene deel prei. Je mag nog minder namelijk: 14 g is laag in fodmaps en neem niet meer dan 18 gram dan krijg je al een matige hoeveelheid fructanen binnen. Een hoeveelheid van 75 gram is hoog in fructanen dus niet toegestaan.
  • Linzen uit blik, afgespoeld: 46 g laag in fodmaps, 65 g bevat een matige hoeveelheid galactanen en 77 gram is hoog in galactanen en bevat een matige hoeveelheid fructanen
  • Havermelk is opnieuw getest. Daar mag je helaas minder van:
    104 g is laag in fodmaps, neem niet meer dan 121 gram want daar zit een matige hoeveelheid galactanen en fructanen in. Een hoeveelheid van 250 gram bevat veel galactanen en fructanen.
  • Artisjokharten uit blik: was 75 g groen – 160 g oranje – 225 g rood. Is nu: 50 g groen – 70 g oranje – 75 g rood
  • Asperges: was 7 g groen – 15 g oranje – 75 g rood. Nu12 g groen – 17 g oranje, – 75 g rood
  • Bietjes, vers: was 20 g groen. Nu: 25 g groen – 32 g oranje – 75 g rood
  • Aardbeien waren groen, kon je onbeperkt eten. Nu 65 g groen – 75 g oranje – (bevat fructose) – 100 g rood (fructose)
  • Druiven waren groen, alle soorten. Nu:
    groene pitloze druiven 32 g groen – 48 g oranje (fructose) – 75 g rood (fructose)
    rode pitloze druiven 28 g groen – 42 g oranje (fructose) – 75 g rood (fructose)
  • Wasabi pasta, met sorbitol: was: alleen rood (12 g). Nu: groen 0,8 g – oranje 1,3 g – rood 1,5 g
  • Tarwekiemen: was: 50 g groen – 100 g rood. Nu: 4 g groen – 5 g oranje – 50 g rood

Vind de updates in de nieuwste FODMAP Dieet Lijsten!

,

No comments yet.

Geef een antwoord