Glutenvrij dieet

Glutenvrij dieet

Het nieuwe glutenvrij dieet diagnoseplan door dr Oz

Geweldig nieuws! Dr Oz heeft ook FODMAPs ontdekt!

In een uitzending van november 2014 in Amerikan vertelt dr Oz dat veel mensen last hebben van darmklachten. Hij legt uit dat gasvorming, een opgeblazen gevoel, buikpijn, hoofdpijn en vermoeidheid erop kunnen wijzen dat je gevoelig bent voor gluten. Dit wordt ook wel glutensensitiviteit genoemd. Nu blijkt dat veel mensen nog steeds klachten hebben ondanks dat ze glutenproducten vermijden zoals brood en cereals. Volgens dr Oz zijn de klachten te wijten aan FODMAPs, op basis van het meest recente onderzoek. Zoals bekend komen deze koolhydraten in verschillende voedingsmiddelen voor en intolerantie voor FODMAPs kunnen veel klachten als gevolg hebben.

Nieuw glutenvrij dieet: fodmaps

Dr Oz introduceerde in zijn show zijn ‘nieuwe glutenvrij dieet’ inclusief de specifieke koolhydraten. Hij heeft zelf een ‘ The new gluten diagnosis symptom tracker’ ontwikkeld (klachten scorelijst).dr Oz-diagnose

Om te kijken of je wellicht gevoelig bent voor gluten is de eerste stap je klachten bijhouden die verband kunnen houden met glutensensitiviteit. Je scoort je klachten van 1 tot 5 (5 is de meest ernstige). De scorelijst bevat de volgende klachten: gassen, opgeblazen gevoel, buikpijn, hoofdpijn en vermoeidheid. Als elke klacht meer dan 2 punten scoort is het advies om een eliminatiedieet te volgen. Doe dit wel nadat je met je arts hebt gepraat erover. Het eliminatiedieet dat je kan volgen is het 10 dagen eliminatiedieet van dr Oz, dit is de tweede stap. Dit dieet elimineert behalve gluten ook voedingsmiddelen die hoog in FODMAPs zijn. Dr Oz heeft daarvoor de bekende ‘hoog fodmap lijst’ zijn naam aan gegeven ‘The Dr Oz High Fodmap Foods list’.

dr Oz- fodmapAlle suikers in bijvoorbeeld zuivelproducten geven de problemen. Veel gezonde voedingsmiddelen zoals groenten geven klachten. Denk aan asperges, champignons, broccoli, uien, tomaten, bonen. Ook fruit kan problemen geven. Denk aan appels, peren, perziken, bramen, avocado’s en veel soorten gedroogd fruit. Na 10 dagen vul je weer de scorelijst in. Zijn je klachten verminderd? Dan ben je overgevoelig voor FODMAPs. Je klachten zoals buikpijn kan je dus managen! Na 10 dagen ga je steeds 1 voedingsmiddel aan je dieet toevoegen, deze derde stap wordt herintroductie genoemd. Als je klachten verergeren dan ben je daar overgevoelig voor. Het kan best zijn dat je erachter komt dat je maar voor 2 voedingsmiddelen gevoelig bent. Misschien wel voor appels? Bloemkool? Kersen? Spruiten?

Ook raadt Neha Sha, een onderzoeksdietist, aan om naast glutenbevattende producten voedingsmiddelen met FODMAPs te vermijden. Maar als gewichtsverlies je eerste doel is, moet je voorzichtig zijn. Veel glutenvrije producten hebben tarwemeel vervangen door suiker, waardoor deze producten vaak calorierijk zijn.

Wat wij vinden? Dat het geen nieuw glutenvrij dieet is. Dat het klopt dat veel mensen zich beter voelen als ze glutenvrij eten en vaak hebben ze nog minder klachten door bepaalde fodmaps te vermijden. Alleen is dit dus niet te wijten aan de gluten (eiwitten) maar aan de fodmaps (koolhydraten). Niet alle zuivel bevatten veel fodmaps. Per keer een klein bakje Griekse yoghurt is bijvoorbeeld wel toegestaan en voor de meeste mensen geen probleem, terwijl dr Oz alle zuivel verbiedt. Volgens dr Oz zitten in tomaten ook veel fodmaps. Niet in Nederland. Volgens het NEVO tabel zitten er in tomaten, tomatensaus, tomatenketchup evenveel glucose als fructose. Dus zijn Hollandse tomaten geen fodmaps.

Dus probeer het ook eens! Laat 10 dagen Hoog Fodmap voedingsmiddelen weg en kijk of je klachten verminderen en wie weet ‘IT’S GONNA CHANGE YOUR LIFE!’

bron: http://www.doctoroz.com/episode/new-gluten-diagnosis

, , , , ,

No comments yet.

Geef een antwoord