Inloggen

Registreren

Je persoonlijke gegevens worden gebruikt om je ervaring op deze site te ondersteunen, om toegang tot je account te beheren en voor andere doeleinden zoals omschreven in onze privacybeleid.

Herintroduceren FODMAP

Herintroduceren FODMAP

Herintroduceren FODMAP

Herintroduceren

Heb je de eliminatiefase (fase 1) van het FODMAP-dieet gedaan? Dan kan je gaan herintroduceren. Dit betekent dat je bepaalde voedingsmiddelen die matig of hoog zijn in FODMAP’s gaat testen. Het is daarbij altijd erg belangrijk dit samen met jouw diëtist te doen. Jouw diëtist weet precies hoe jij in elkaar steekt en kan je helpen met het volledige FODMAP-dieet. Ook kan ze jou helpen om het FODMAP-dieet zo kort mogelijk te volgen. Want het meestal zo: hoe minder lang het duurt, des te beter!

Vind een getrainde, door ons geschoolde, FODMAP-dietist op www.fodmapdietist.nl

 

Herintroduceren: hoe doe je dat?

Ok, maar ook met begeleiding… hoe doe je dat herintroduceren nou precies? Het lijkt in het begin wat lastig, maar als je het eenmaal doorhebt valt het best wel mee. Blijf vooral altijd naar je eigen lichaam luisteren, die vertelt jou het meest!

  1. Voeg een kleine hoeveelheid toe aan je voeding op dag 1, 2 en 3, dit kan in oplopende hoeveelheden. Begin op dag 1 met de helft van de hoeveelheid wat je normaal gesproken gewend bent te eten. Test dit voedingsmiddel in combinatie met voeding laag in FODMAP’s. De rest van je voeding/dieet hou je hetzelfde.
  2. Hou je klachten/symptomen in de gaten. Gebruik hierover onze KLACHTENSCORELIJST. Bij last: stop met testen van deze groep. Lees hieronder verder de vervolgstappen bij wel klachtenBij geen last: wacht een paar dagen en ga verder met testen van de volgende FODMAP groep, lees hieronder bij geen klachten.

Testen FODMAP groepen

Geen klachten na herintroductie

Als je na het testen geen klachten ervaart, kan je hetzelfde type FODMAP nog een keer testen met een ander voedingsmiddel in dezelfde week of later, na de herintroductiefase. Dit om te bevestigen dat je inderdaad geen last hebt van dit type FODMAP.

Je kan prima voedingsmiddelen herintroduceren die niet door Monash University op FODMAP’s zijn getest. Probeer het gewoon uit!

Zeker weten geen (vermeerdering van je) klachten? Dan kan je het voedingsmiddel tolereren en toevoegen aan je dieet. 

Wel klachten na herintroductie

Als je je niet lekker voelt tijdens testen van een bepaalde type FODMAP, dan moet je niet direct verder gaan met herintroduceren. In dezelfde week of een week later kan je deze FODMAP nog een keer testen in dezelfde hoeveelheid of de helft van de hoeveelheid die je getest hebt. Heb je weer klachten dan kan je aannemen dat dit type FODMAP jou klachten geeft.

Zeker weten wel (vermeerdering van je) klachten? Blijf het voedingsmiddel (voorlopig) vermijden.

Het is meestal niet nodig om alle voedingsmiddelen van een bepaalde FODMAP groep uit je voeding weg te laten. Meestal gaat het om een bepaalde hoeveelheid. Het is daarom aan te raden om je tolerantie niveau uit te testen. Ook is het handig om in de toekomst opnieuw de herintroductie te doen omdat je gevoeligheid voor FODMAPs kan veranderen.

,

No comments yet.

Geef een reactie