Inloggen

6 dingen die je moet weten

6 dingen die je moet weten over FODMAP’s

  1. FODMAPs zijn geen ingrediënten, allergenen of eiwitten, het zijn een groep van koolhydraten. FODMAP’s zijn te vinden in een breed scala van levensmiddelen, van appels tot melk en van honing tot bruine bonen. Deze koolhydraten worden slecht tot niet opgenomen in de darm en kunnen bij sommige mensen maagklachten en andere gastro-intestinale symptomen veroorzaken.
  2. Als je aanhoudende gastro-intestinale klachten hebt, zou het FODMAP-dieet kunnen helpen. Het dieet moet nauwlettend worden gevolgd waarbij in het begin specifieke voedingsmiddelen en ingrediënten moeten worden vermeden. Het lage FODMAP dieet bevat gelukkig nog veel lekker en gezond voedsel, zoals fruit (bananen, aardbeien, kiwi’s), groenten (aardappel, courgette, paprika, pompoen), rijst, quinoa, noten, zaden, vlees, eieren en nog veel meer. Voor suggesties verwijzen we naar het handige volledige uitgeschreven 4 weekmenu’s met recepten en boodschappenlijsten.
  3. De gluten bevattende granen tarwe, gerst en rogge zijn hoog in FODMAP’s. Tarwe, gerst en roggeproducten staan allemaal op de lijst van voeding hoog in FODMAP’s. Het dieet zou dus geschikt kunnen zijn voor mensen met coeliakie. Echter glutenvrije voedingsmiddelen kunnen nog steeds veel FODMAP’s bevatten zoals te veel fructose en inuline. Voor een aantal patiënten met coeliakie die problemen blijven houden met de spijsvertering, zelfs met een glutenvrij dieet, kan ook fructose malabsorptie de boosdoener zijn en voor hen is het handig om het FODMAP dieet te proberen. Sommige mensen lijken gevoelig voor gluten te zijn, zonder gediagnostiseerde glutenallergie (dit is bekend als glutensensitiviteit). Uit onderzoek is gebleken dat sommige van deze mensen beter reageren op een laag FODMAP dieet dan een glutenvrij dieet. Het is goed mogelijk dat niet de gluten, maar de FODMAP’s uit deze granen het probleem zijn. Sommige onderzoekers zijn zelfs begonnen te onderzoeken of een deel van de glutengevoelige populatie eigenlijk niet gevoelig zijn voor gluten, maar voor andere voedingsmiddelen die juist veel FODMAP’s bevatten.
  4. FODMAP’s zijn niet slecht, ze zijn gewoon niet goed voor iedereen. Net als met gluten reageren sommige mensen sterk op voedingsmiddelen die hoog zijn in FODMAP’s. Anderen hebben hebben helemaal geen last van FODMAP’s en zouden deze dan ook niet moeten mijden. Mensen zonder darmklachten hoeven dit dieet dus niet te volgen.
  5. Het lage FODMAP dieet is geen wondermiddel. Elk lichaam is anders. Veel mensen met PDS zullen een ongelooflijke verbetering van de gezondheid zien door het verminderen van hun FODMAP-inname, anderen zien weinig of geen effect. Daarbij spelen andere factoren zoals stress, omgeving en verandering van werk of leefsituatie ook een rol en kan niet altijd met alleen een dieet klachtencontrole worden bereikt. Het beste is dan ook om het dieet onder begeleiding te doen bijvoorbeeld met ons. Zie hier voor meer informatie over onze begeleiding.
  6. Als je een laag FODMAP dieet overweegt, overleg dan eerst met je arts of diëtist. Deskundige begeleiding en ondersteuning is essentieel om succes te kunnen krijgen bij het volgen van het FODMAP dieet, omdat het lastig is zelf uit te zoeken welke voedingsmiddelen je kan eten en welke je moet vermijden en omdat het geen makkelijk dieet is. En zoals hierboven beschreven, minderen van klachten kan niet alleen door het volgen van een dieet. Daarnaast is het ook belangrijk om informatie uit een juiste, betrouwbare bron te krijgen en niet alles over te nemen wat op internet wordt gezet. Informatie op deze site wordt geregeld geupdate. Een diëtist die ervaring heeft met het laag FODMAP dieet kan je helpen. Zo vermijd je niet onnodig bepaalde (gezonde) voedingsmiddelen en kan je lekker, gevarieerd, voedzaam én FODMAP arm eten.

6

2 Responses to 6 dingen die je moet weten

  1. marrie 18 april 2017 at 19:17 #

    Heel goed dieet het kan zelfs nuttig zijn voor mensen met astma of andere allergien of huidaandoeningen

    • Foodie Mirte
      Foodie Mirte 19 april 2017 at 14:27 #

      Beste Marrie,
      Bedankt voor je reactie! Het dieet is niet bewezen effectief bij andere allergieën of huidaandoeningen. Graag zouden wij horen als je hier een wetenschappelijk onderzoek over hebt gevonden, daar zijn wij altijd benieuwd naar! Wat wel zou kunnen is dat mensen met een koemelk overgevoeligheid of lactose-intolerantie tijdens het FODMAP-dieet deze voedingsmiddelen minder eten of elimineren waardoor er minder allergie/huid klachten zijn. Maar bij allergieën of huidaandoeningen is het verstandiger eerst onderzoek te laten doen door de huisarts/in het ziekenhuis, met van die leuke plakkers ;)!
      / M & S

Geef een reactie

Pin It on Pinterest