6 dingen die je moet weten over FODMAP’s

  1. FODMAPs zijn geen ingrediënten, allergenen of eiwitten, het zijn een groep van koolhydraten. FODMAP’s zijn te vinden in een breed scala van levensmiddelen, van appels tot melk en van honing tot bruine bonen. Deze koolhydraten worden slecht tot niet opgenomen in de darm en kunnen bij sommige mensen maagklachten en andere gastro-intestinale symptomen veroorzaken.
  2. Als je aanhoudende gastro-intestinale klachten hebt, zou het FODMAP-dieet kunnen helpen. Het dieet moet nauwlettend worden gevolgd waarbij in het begin specifieke voedingsmiddelen en ingrediënten moeten worden vermeden. Het lage FODMAP dieet bevat gelukkig nog veel lekker en gezond voedsel, zoals fruit (bananen, aardbeien, kiwi’s), groenten (aardappel, courgette, paprika, pompoen), rijst, quinoa, noten, zaden, vlees, eieren en nog veel meer. Voor suggesties verwijzen we naar het handige volledige uitgeschreven 4 weekmenu’s met recepten en boodschappenlijsten.
  3. De gluten bevattende granen tarwe, gerst en rogge zijn hoog in FODMAP’s. Tarwe, gerst en roggeproducten staan allemaal op de lijst van voeding hoog in FODMAP’s. Het dieet zou dus geschikt kunnen zijn voor mensen met coeliakie. Echter glutenvrije voedingsmiddelen kunnen nog steeds veel FODMAP’s bevatten zoals te veel fructose en inuline. Voor een aantal patiënten met coeliakie die problemen blijven houden met de spijsvertering, zelfs met een glutenvrij dieet, kan ook fructose malabsorptie de boosdoener zijn en voor hen is het handig om het FODMAP dieet te proberen. Sommige mensen lijken gevoelig voor gluten te zijn, zonder gediagnostiseerde glutenallergie (dit is bekend als glutensensitiviteit). Uit onderzoek is gebleken dat sommige van deze mensen beter reageren op een laag FODMAP dieet dan een glutenvrij dieet. Het is goed mogelijk dat niet de gluten, maar de FODMAP’s uit deze granen het probleem zijn. Sommige onderzoekers zijn zelfs begonnen te onderzoeken of een deel van de glutengevoelige populatie eigenlijk niet gevoelig zijn voor gluten, maar voor andere voedingsmiddelen die juist veel FODMAP’s bevatten.
  4. FODMAP’s zijn niet slecht, ze zijn gewoon niet goed voor iedereen. Net als met gluten reageren sommige mensen sterk op voedingsmiddelen die hoog zijn in FODMAP’s. Anderen hebben hebben helemaal geen last van FODMAP’s en zouden deze dan ook niet moeten mijden. Mensen zonder darmklachten hoeven dit dieet dus niet te volgen.
  5. Het lage FODMAP dieet is geen wondermiddel. Elk lichaam is anders. Veel mensen met PDS zullen een ongelooflijke verbetering van de gezondheid zien door het verminderen van hun FODMAP-inname, anderen zien weinig of geen effect. Daarbij spelen andere factoren zoals stress, omgeving en verandering van werk of leefsituatie ook een rol en kan niet altijd met alleen een dieet klachtencontrole worden bereikt. Het beste is dan ook om het dieet onder begeleiding te doen bijvoorbeeld met ons. Zie hier voor meer informatie over onze begeleiding.
  6. Als je een laag FODMAP dieet overweegt, overleg dan eerst met je arts of diëtist. Deskundige begeleiding en ondersteuning is essentieel om succes te kunnen krijgen bij het volgen van het FODMAP dieet, omdat het lastig is zelf uit te zoeken welke voedingsmiddelen je kan eten en welke je moet vermijden en omdat het geen makkelijk dieet is. En zoals hierboven beschreven, minderen van klachten kan niet alleen door het volgen van een dieet. Daarnaast is het ook belangrijk om informatie uit een juiste, betrouwbare bron te krijgen en niet alles over te nemen wat op internet wordt gezet. Informatie op deze site wordt geregeld geupdate. Een diëtist die ervaring heeft met het laag FODMAP dieet kan je helpen. Zo vermijd je niet onnodig bepaalde (gezonde) voedingsmiddelen en kan je lekker, gevarieerd, voedzaam én FODMAP arm eten.

6

7 Responses to 6 dingen die je moet weten

  1. Avatar
    marrie 18 april 2017 at 19:17 #

    Heel goed dieet het kan zelfs nuttig zijn voor mensen met astma of andere allergien of huidaandoeningen

    • Foodie Mirte
      Foodie Mirte 19 april 2017 at 14:27 #

      Beste Marrie,
      Bedankt voor je reactie! Het dieet is niet bewezen effectief bij andere allergieën of huidaandoeningen. Graag zouden wij horen als je hier een wetenschappelijk onderzoek over hebt gevonden, daar zijn wij altijd benieuwd naar! Wat wel zou kunnen is dat mensen met een koemelk overgevoeligheid of lactose-intolerantie tijdens het FODMAP-dieet deze voedingsmiddelen minder eten of elimineren waardoor er minder allergie/huid klachten zijn. Maar bij allergieën of huidaandoeningen is het verstandiger eerst onderzoek te laten doen door de huisarts/in het ziekenhuis, met van die leuke plakkers ;)!
      / M & S

  2. Avatar
    Ronald 3 december 2019 at 09:37 #

    toevallig kom ik op deze site terecht in een zoektocht naar huidaaandoeningen in combinatie met sambal gebruik
    kom bij deze FODMAP pagina terecht
    de dochter van mijn vriendin heeft erg veel last van jeuk , heeft al veel onderzoeken gehad en al veel geprobeerd maar niks tot nu toe wat werkt.
    ze eet gluten vrij mag nu ook een hele lijst niet eten na een bezoek aan een natuurgeneeskundige praktijk.
    eigenlijk is de meid een beetje ten einde raad maar blijft op zoek.iemand tips? alles is welkom om er verder op door te zoeken

  3. Avatar
    Lutgard Moerman 22 februari 2020 at 10:52 #

    Vorig jaar heeft mijn partner Daniël jullie nieuwe lijst bekomen en daar ik al 40 jaar spastische colon heb ben ik superblij met dit hulpmiddel! Dus mijn hoge waardering en dank! Ik heb een vraagje ivm boekweit : klopt het dat boekweitmeel onbeperkt mag worden gegeten ivm geen fodmaps en daarentegen boekweitkorrels en boekweitvlokken slechts heel beperkt mogen worden gegeten? Of snap ik jullie lijst verkeerd ? Als dat inderdaad zo is, heeft dat te maken met het maalproces ? Wij hebben boekweitvlokken lang gemixt en daarna gekookt, maar daar kreeg ik hevige buikpijn van en winderigheid.
    Nog een vraagje:
    Is er een relatie tussen gevoeligheid voor boekweit (ivm de fructanen) op niveau van de darmen en allergie/overgevoeligheid voor boekweit ivm de etherische oliën die daar in zitten ?
    Dank voor jullie heel gewaardeerde hulp!!!

    • Foodie Sigrid
      Foodie Sigrid 23 februari 2020 at 23:44 #

      Beste Lutgard,
      Bedankt voor de reactie!
      Ja boekweitmeel bevat van zichzelf geen waarneembare FODMAP’s, net als bijvoorbeeld rijst. Door het mechanische proces om bijvoorbeeld boekweitvlokken te maken, kunnen er FODMAP’s ontstaan.
      Mbt de etherische olien, kan ik helaas geen antwoord op geven.

      • Avatar
        Moerman Lutgard 8 maart 2020 at 12:36 #

        Dank je wel Sigrid voor je reactie. Hoe zit het dan met boekweitkorrels in z’n geheel dus die niet gebroken zijn? Op de lijst staat dat grutten veel fodmaps bevatten dus dat zou dus ook door het mechanische proces zijn? Dan zou de volle korrel geen fodmaps mogen bevatten? En ik heb de indruk dat ik op de volle korrel erg reageer

        • Foodie Sigrid
          Foodie Sigrid 11 maart 2020 at 14:46 #

          beste Moerman,
          hele boekweitkorrels lijken FODMAP-arm te zijn. Misschien zijn het de vezels op zich waar je op reageert?

Geef een reactie