Inloggen

Fodmap niet levenslang

Het FODMAP dieet is niet levenslang

healthy_bg

 

 

 

Het FODMAP-arme dieet heeft zo geholpen … veel mensen (ook onze cliënten) hebben baat bij het dieet. Maar het is belangrijk om te weten : het low FODMAP dieet is niet een levenslang dieet. Het is natuurlijk geweldig als je minder darmklachten hebt, en het is geweldig dat je rust in je buik hebt! Het is echter wel heel belangrijk om niet te lang te wachten met de herintroductie fase van het FODMAPdieet om weer FODMAPs in je dieet in te voeren. Het is nodig om jouw persoonlijke koolhydraat triggers te identificeren en zo je dieet zo ver mogelijk weer kan uitbreiden. Gaat de eliminatiefase fantastisch? Heb je nagenoeg geen klachten meer maar gaat het opnieuw introduceren van voedingsmiddelen zonder goed succes, overweeg dan het volgende:

  • Doe je de herintroductie wel op de goede manier? Voeg je inderdaad alleen maar voedingsmiddelen toe die slechts één FODMAP bevatten? Het herintroduceren van een appel heeft in het begin van de herintroductie bijvoorbeeld geen zin omdat een appel meerdere FODMAPs bevat (fructose en sorbitol). Honing of mango bevatten qua FODMAPs alleen fructose en GEEN andere FODMAPs en zijn dus geschikte voedingsmiddelen om de fructose test te doen.
  • Blijf tijdens de herintroductiefase, naast de producten die je herintroduceerd, vasthouden aan het dieet dat je volgde tijdens de eliminatiefase. Het kan best zijn dat je meer last hebt omdat je uit eten bent geweest en misschien toch meer FODMAPs binnen hebt gekregen dan de bedoeling was, dit kan je resultaten beïnvloeden. Pak dan je eliminatiedieet weer helemaal op en begin opnieuw.
  • Wellicht heb je last van je buik door andere oorzaken dan voeding of juist foutjes in je dieet. Het is daarom het beste om advies en begeleiding te krijgen van een diëtist die ervaring heeft met het FODMAP dieet.
  • Als je alle FODMAPs hebt geherintroduceerd, je wordt begeleid door een ervaren dietist, en je hebt nog steeds klachten, dan zou het kunnen zijn dat er meerdere problemen zijn. Denk bijvoorbeeld eens aan andere oorzaken zoals een dunne darm bacteriële overgroei, histamine intolerantie of gluten gevoeligheid. Speel echter nooit voor eigen dokter en laat je altijd begeleiden in dit zoekproces.
  • Test tijdens de herintroductie alle typen FODMAPs voorzichtig. Begin op de eerste dag echt met een klein beetje anders is de kans groot dat je direct veel klachten krijgt. En verdubbel op dag 2 de hoeveelheid van dag 1. Op de 3e dag kan je (zonder klachten) de FODMAP die je test bij elke maaltijd toevoegen. Zo kom je erachter of je een beetje of extreem gevoelig bent voor een bepaalde FODMAP. Veel mensen kunnen bijvoorbeeld best een bepaalde hoeveelheid noten of melkproducten gebruiken maar krijgen last boven een bepaalde hoeveelheid. Zaak is om deze grens op te zoeken zodat je een zo uitgebreid mogelijk dieet voor jezelf kan samenstellen.

Het is bewezen dat het FODMAP dieet de hoeveelheid gunstige darmbacteriën zoals bifidobacterien {Onderzoek zie hier} verminderen. Het is bekend dat onze darmbacteriën een belangrijke rol spelen bij gezondheid en ziekte. Maar wetenschappers weten nog niet wat de gevolgen op lange termijn zijn bij het lang volgen van het FODMAP arme dieet. Dus … vergeet niet om alle FODMAPs uit te testen en zoveel mogelijk FODMAPs (met name fructanen en galactanen) weer in te voeren in je dieet. Leer je eigen grens per fodmap groep kennen! Weest niet bang om voedingsmiddelen te herintroduceren, nu of over een tijdje. Je tolerantie voor voedingsmiddelen kan daarnaast veranderen omdat je darmflora ook constant verandert en in balans kan komen. Doe het dieet dus goed en krijg hulp van een deskundige diëtiste. En vooral: luister naar je lichaam!

Ps. Als je al een tijdje fodmap vrij of fodmap arm eet is het aan te raden een breed spectrum probiotica voor minimaal 1 maand te nemen om je darmflora weer in balans te brengen.

met dank aan Kate Scarlata. 

 

Geef een reactie

Pin It on Pinterest