FODMAP App update: 150 nieuwe voedingsmiddelen!

FODMAP App update: 150 nieuwe voedingsmiddelen!

Afgelopen week was hij er dan eindelijk: de lang verwachte update van de Monash University’s low FODMAP app – voor Android – ! Het FODMAP dieet ontwikkeld zich gaandeweg nog steeds, samen met de testresultaten van het FODMAP team aan de Monash Universiteit in Australië. Voor de IPhone gebruikers: over een paar weken is de update ook beschikbaar voor jullie.

In de update zijn een aantal land gerelateerde (merk) producten opgenomen, welke nog niet van toepassing zijn op Nederland. Maar er zijn wel een aantal andere interessante updates!

 

Rijstmelk

Waar voorheen altijd werd gedacht dat rijstmelk laag in FODMAPs was, is daar nu verandering in gekomen. Een kleine portie rijstmelk (62 ml) bevat eigenlijk al teveel fructanen en galactanen en is niet FODMAP arm. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het productieproces, waarbij de rijst een chemische verandering ondergaat, net als bij rijstwafels en gepofte rijst.

Update app rijstmelk

Gelukkig blijven er nog wel goede FODMAP arme melkvervangers over: hennepmelk (250 ml), amandelmelk (250 ml) en natuurlijk lactosevrije dierlijke melk. Amandelen zijn beperkt in het FODMAP dieet, maar waarschijnlijk bevat amandelmelk niet zoveel FODMAPs omdat er vaak maar een laag percentage daadwerkelijke amandelen wordt gebruikt in het product. Wanneer je amandelmelk zelf maakt is het dus belangrijk niet te veel amandelen te gebruiken (maximaal ca. 45 g per liter).

Nieuwe voedingsmiddelen

Naast een update over rijstmelk en andere melkvervangers zijn er ook een heel aantal nieuwe – exotische – voedingsmiddelen toegevoegd. Veel van deze producten worden in Nederland niet vaak gegeten maar zijn bekender in warmere landen (zoals callaloo). Andere producten zijn wellicht beter bekend: zoals bakbanaan, gojibessen (helaas, deze zijn hoog in FODMAPs), verse kokosnoot en pandanblad. Ook verschillende smaakmakers zijn toegevoegd, zoals wasabi, miso-; garnalen- en tamarindepasta. Kortom: een hele waardevolle update!

En nu…?

Naast waardevol zal deze update voor velen van ons wellicht ook weer vragen en frustratie oproepen: waarom is rijstmelk opeens hoog in FODMAPs? Moet ik nu mijn hele dieet aanpassen? Of voor de diëtisten onder ons: moet ik mijn gehele FODMAP advies aanpassen?

Voor vrijwel alle voedingsmiddelen geldt: wanneer je een voedingsmiddel gebruikt en hier geen problemen van ondervindt, dan is er geen reden nu opeens te stoppen met het eten van dit voedingsmiddel! Mocht je het FODMAP dieet volgen en alsnog af en toe klachten hebben? Dan is het waardevol om bijvoorbeeld rijstmelk te vervangen door een andere soort FODMAP arme melk(vervanger). Voor de diëtisten geldt het advies vanaf nu bijvoorbeeld rijstmelk niet meer te adviseren als FODMAP arm en bij cliënten die nog steeds af en toe klachten hadden in dit geval rijstmelk weg te laten.

De app is nu soms wel wat trager. Belangrijk bij het downloaden van de (update van de) app is daarom een goede wifi of 3/4G verbinding! Zo voorkom je latere problemen. Voor vragen over de technische kant van de update kijk op deze FAQ pagina (in het Engels).

 

Nieuwe checklijsten

Aangezien deze updates naast erg handig zijn, ook erg veel tijd kosten, werken wij hard aan het aanpassen van onze website (recepten, informatie) en checklijsten. Binnenkort zullen wij de nieuwe checklijsten online zetten.

, ,

No comments yet.

Geef een antwoord