Inloggen

Registreren

Je persoonlijke gegevens worden gebruikt om je ervaring op deze site te ondersteunen, om toegang tot je account te beheren en voor andere doeleinden zoals omschreven in onze privacybeleid.

Polyolen

Wat zijn polyolen?

Polyolen zijn suikeralcoholen die van nature aanwezig zijn in steenvruchten (bv. in avocado), maar het zijn ook zoetstoffen die aan voedingsmiddelen worden toegevoegd (bv. sorbitol) om ze zoeter te maken zonder er te veel calorieën aan toe te moeten voegen. Onder polyolen vallen verschillende stoffen, zoals sorbitol, xylitol, isomalt, maltitol en lactitol. Je herkent polyolen aan de laatste lettergreep; een polyol heeft als laatste lettergreep altijd -ol.

Vrijwel alle polyolen zijn natuur identieke, maar geen echte natuurlijke stoffen. Alleen lactitol komt in de natuur helemaal niet voor. Daarnaast is Erythritol de enige natuurlijke polyol. Erythritol wordt gewonnen via fermentatie van glucose door een gist en is de enige polyol die geen fodmap is.

 

Wat doen polyolen?

Polyolen worden in het lichaam niet of nauwelijks opgenomen. Daardoor leveren polyolen voor het lichaam vrijwel geen energie op. In de dikke darm worden polyolen echter gefermenteerd door bacterieën, waar je als PDSer flink last van kan krijgen. Ook mensen zonder PDS zullen na een heel zakje suikervrije drop gezoet met polyolen wat sneller naar de wc rennen want ze werken laxerend!

Door het fermenteren in de dikke darm ontstaan er diverse gassen (bijv. koolzuur-, waterstof- en methaangas) welke kunnen zorgen voor heftige klachten. Daarnaast trekken polyolen extra water de darmen in wat ook laxerend werkt. Kramp, windjes laten, diaree; you name it.

 

Bronnen van polyolen

Xylitol (E967) vind je vaak terug in suikervrije kauwgum en mondspoelmiddelen. Sorbitol wordt vaak gebruikt in het maken van zoete spekjes/marshmallows.

De volgende voedingsmiddelen bevatten sorbitol (E420):

    • abrikoos (bij 2 abrikozen zijn er ook wat fructanen aanwezig), vers en en gedroogd (bij 3 ringetjes)
    • appels (bevatten ook veel fructose), vers en gedroogd
    • aubergine vanaf 180 g
    • avocado vanaf 1/4 stuks of 40 g (bevat veel sorbitol bij meer dan 80 gram)
    • bramen (bij een kleine hoeveelheid al veel sorbitol)
    • chutney bij 3el of 75 g
    • kersen vanaf 6 stuks (kersen bevatten veel fructose)
    • kokos, geraspt vanaf 35 g
    • kokos, vers vanaf 95 g
    • kokosdrink vanaf 240 ml
    • kokosmelk vanaf 10o g (bevat veel sorbitol bij meer dan 120 g)
    • kokoswater, vers vanaf 165 ml en uit een pak vanaf 150 ml (bevat veel sorbitol bij 250 ml; bevat ook fructanen)
    • longan vanaf 30 g (bevat veel sorbitol bij meer dan 60 g; bevat ook veel fructanen)
    • lychees bij 5 stuks (bevat veel sorbitol vanaf 10 stuks)
    • mais bij 1 stuks of 85 g (bevat dan ook een matige hoeveelheid galactanen)
    • nectarine (bevat ook veel fructanen)
    • peer (bevat ook veel fructose), vers en gedroogd
    • perzik (bij een kleine hoeveelheid al veel sorbitol), vers en gedroogd
    • pruimen (bevatten ook  veel fructanen), vers en gedroogd
    • sperziebonen vanaf 125 g
    • zwarte bessen

nectarine-1074997_1280

 

De volgende voedingsmiddelen bevatten mannitol (E421):

    • bloemkool (bij een kleine hoeveelheid al veel mannitol)
    • champignons vanaf 10 g een matige hoeveelheid (bevatten veel mannitol bij meer dan 35 g; bevatten ook fructanen bij meer dan 75 g)
    • peultjes vanaf 25 g (bevatten ook een matige hoeveelheid fructanen en galactanen)
    • portobello (bij een kleine hoeveelheid al veel mannitol)
    • shiitake (bij een kleine hoeveelheid al veel mannitol)
    • watermeloen vanaf 100 g (bevat veel mannitol bij meer dan 140 g. Bevat dan ook veel fructose en fructanen)
    • zoete aardappelen vanaf 105 g (bevatten veel mannitol bij meer dan 140 g).

 

14 Responses to Polyolen

  1. Nanoniempje 18 maart 2017 at 17:20 #

    Hey! Ik heb een vraag hierover: poly-ethyleenglycol, is dat ook een Fodmap? Omdat het ook op -ol eindigd.

    • Foodie Sigrid
      Foodie Sigrid 19 maart 2017 at 21:58 #

      hoi
      Een goede vraag. Volgens Wikipedia bevat dit product honderden moleculen aan elkaar, daarom kan het geen FODMAP zijn, tenzij bewezen. We verwachten het niet, maar we weten het niet zeker.
      groet

  2. Cathaleyne 21 april 2017 at 08:56 #

    Hallo, ik heb een vraagje. Ik heb het fodmapdieet gevolgd en daar kwam uit dat ik reageer op mannitol. Ook reageer ik heftig op courgette. Welke stof zit daar in, waar ik gereageerd op kan hebben?

    • Foodie Sigrid
      Foodie Sigrid 1 mei 2017 at 19:17 #

      hoi Cathaleyne
      In courgette zitten weinig FODMAP’s. Bij een grote hoeveelheid van zeg 90 gram of meer krijg je fructanen binnen.
      Groet

  3. Ingrid 28 augustus 2017 at 07:19 #

    Hoi, weet iemand dit: waarom heb ik zoveel last van winderigheid na het eten van bonen en spitskool? Komt dat door fodmaps? Ik nam altijd aan dat dit door cellulose was. En vreemd genoeg niet altijd in dezelfde mate.

    • Foodie Mirte
      Foodie Mirte 28 augustus 2017 at 09:42 #

      Hoi Ingrid,
      Dit zou inderdaad kúnnen komen door FODMAP’s. Veel mensen vinden bonen moeilijker te verteren, dus dat is niet raar. Maar het best is om je hele voedingspatroon en lifestyle na te lopen met een specialist. Niet (te veel) zelf gaan dokteren als je écht klachten hebt. M / S

  4. Monique 29 augustus 2017 at 13:46 #

    Hallo,

    Klopt het dat er in zuurkool (en misschien ook wel in ander gefermenteerd voedsel) Mannitol zit? En bleekselderij ook? Ik reageer zeer heftig op m.n. zuurkool.
    Groet,

    Monique

  5. Nicole 6 februari 2018 at 13:58 #

    Zijn er ook polyolen die juist klachten geven van verstopping. Ik ben hard bezig uit te zoeken op welke stoffen ik reageer en ik kom er niet helemaal uit. Op de nieuwe facebookpagina had iemand het over sorbitol en mannitol. Dat klopt wel een beetje met de producten alleen krijg ik er krampen en verstopping van. En gasvorming.

    • Foodie Sigrid
      Foodie Sigrid 6 februari 2018 at 23:24 #

      Beste Nicole, polyolen kunnen allerlei klachten geven. Obstipatie echter is mij niet bekend, meestal inderdaad krampen, winderigheid, buikpijn en diarree.

  6. Yvonne 11 april 2018 at 11:40 #

    Hey FodmapFoodies,

    Na het volgen van het Fodmap dieet is voor mij wel duidelijk dat ik polyolen niet goed verdraag. Ik kan hier inmiddels redelijk goed mee omgaan, maar binnenkort ga ik op reis naar Japan en ik ben bang dat het door de taalbarrière wel een grote uitdaging gaat worden polyolen te vermijden. Ik weet dat er supplementen bestaan die helpen bij de vertering van lactose, fructose en fructanen, bestaat zoiets ook voor polyolen? Of hebben jullie andere tips zodat ik redelijk klachtenvrij mijn reis door kom?

    Alvast bedankt!

    • Foodie Sigrid
      Foodie Sigrid 14 april 2018 at 15:05 #

      Beste Yvonne

      Voor zover wij weten bestaan er nog geen supplementen voor de polyolen. Succes en een fijne reis!

  7. Anica 8 augustus 2018 at 20:28 #

    Ik heb gisteren een glas cranberry sap gedronken, hier zit sucralose in. Vanmorgen echt heel veel last gehad. Weer dat ik slecht reageer op mannitol en sorbitol. Nog nooit van sucralose gehoord, beetje het zefde als mannitol en sorbitol?

    • Foodie Sigrid
      Foodie Sigrid 8 augustus 2018 at 23:52 #

      Lijkt mij niet. Wellicht was het te koud of toch ergens anders last van gehad?

Geef een reactie

Pin It on Pinterest