Inloggen

Pasen 2018… en FODMAP!

Pasen 2018... en FODMAP!

Pasen 2018… en FODMAP!

PASEN en Fodmap: ja dat gaat samen!

Het is bijna PASEN. Don’t panic! Er is genoeg keuze om een lekkere, leuke en gezonde paasbrunch klaar te maken. Hier wat ideeën.

De paasbrunch… wat te drinken? Wij geven je een paar ideetjes:

• klein glaasje vers geperst sinaasappelsap
• glas cranberriesap
• koffie
• thee
• zelfgemaakt fruitwater van water met bijvoorbeeld komkommer, aardbeien en kiwi of limoen, citroen en muntblaadjes
• zelfgemaakt groentesap van wortel en gember
• een zelfgemaakte smoothie. Zo lekker én gezond! Wij hebben hier zelfs een heel e-book over geschreven met 60 FODMAP-arme smoothierecepten!
• koffie met schuim van lactosevrije melk of havermelk (Barista!)
• een smoothie (150 ml) van 1/2 banaan en 1 sinaasappel en een paar aardbeien

De paasbrunch… wat te eten? Wij geven je een paar ideetjes:

    • zelfgemaakt sneetje brood van FODMAP-arme meelsoorten, besmeerd met (biologische) roomboter (bijvoorbeeld van zo’n leuke boter-paashaas) en belegd met aardbeienjam, rabarberjam of een plakje (vegetarische) kaas
    • een biologische speltmatze of een zelfgemaakte cracker van diverse zaden, besmeerd met roomboter en amandelpasta
    • zuurdesemspeltbrood geroosterd, met zelfgemaakte eiersalade (zie verderop voor recept) of een spiegelei of wat geitenkaas
    • een glutenvrij of ander geschikt beschuitje (Helja) met halvarine/boter en hagelslag (Sweet Company)
    • een sneetje glutenvrij brood zoals van Genius of Yam
    • een paar glutenvrije crackers zoals van het merk Nairn’s
    • een plak bananenbrood
    • een gevuld wentelteefje of een gewoon wentelteefje
    • een pannenkoek
    • een gekookt (gekleurd) eitje
    • een uitsmijter met tomaat en ham
    • roerei, geserveerd met bacon, zalm, fijngehakte bieslook en een likje mayonaise
    • een schaaltje lactosevrije yoghurt, kokosyoghurt of sojayoghurt (150 ml) met FODMAP-arm fruit en zelfgemaakte granola
    • zelfgemaakte pannenkoek van quinoa
    • Een lekkere paassalade, bijvoorbeeld:
      • sla, paar tomaatjes + dressing van olijfolie, zout, peper en vers citroensap
      • spinazie, gerookte kipfilet + dressing van peper, sojasaus en wijnazijn
      • rucola, gekookte en afgekoelde quinoa, ananas, gedroogde tomatenreepjes, feta + olijfolie, zout en peper
      • Caprese: een paar in stukjes of plakjes gesneden tomaten met basilicum, mozzarella, olijfolie en wat pijnboompitjes
      • geschilde komkommer, rauwe courgette, granaatappelpitjes + dressing van olijfolie, vers citroensap
      • frambozen, geitenkaas, eendenborst en sla. Voor het hele recept zie ons feestenreceptenboek

Wil je toch een sneetje brood of wat knoflook of ui eten tijdens Pasen? Het nieuwe enzym Fibractase van Disolut kan je wellicht helpen. Wil je toch graag een beetje lactose eten tijdens Pasen? Gebruik dan een lactase supplement, zoals Disolact van Disolut.

pasen-brood-spiegelei

 

LEUK! Zet bakjes op tafel met:

  • chocoladepaaseitjes van Bonvita (bijv. rijstemelk eitjes), AH Delicata (puur) of Maitre du Chocola (puur massief)
  • wat noten zoals amandelen, walnoten
  • roomboterfiguur
  • toegestane vleeswaren
  • plakjes komkommer en tomaat
  • vers fruit: mix van aardbeien, frambozen, blauw bessen
  • zelfgemaakte eiersalade
  • zelfgemaakte muffins (zie ons ebook voor idee recept)
  • gevulde eieren met mosterd, mayonaise en peterselie

 

 

De tafel mooi versieren!

  • Wil je een bijzondere decoratie op de paastafel? Maak dan een eierkaars. Tik voorzichtig het hoedje van een ei en giet de inhoud in een kommetje. Vul de eierschaal met vloeibare kaarsenwax. Snel een lontje erin, en je eierkaas is compleet. Maak van het ei een lekker roerei!
  • Geen zin in kliederen met verf? Een simpele zwarte stift zorgt ook voor de mooiste creaties op een hardgekookte ei. Teken een eenvoudig patroontje, gezichtje of schrijf er een quote op.
  • Versier je tafel met paastakken, bloemen, gekleurde servetten en linten.
  • Test je ei of het vers is: laat het ei voorzichtig in een glas water vallen. Zakt het naar de bodem, dan kun je het met een gerust hart gebruiken (ook als de datum op de doos misschien wat anders zegt). Blijft het ei drijven, dan is het niet meer goed.
  • Maak zelf vogelnestjes! Zet 200 gram pure chocolade, cornflakes en gekleurderde kleine snoepjes klaar. Laat de chocolade au bain-marie smelten. Neem, als de chocolade bijna helemaal gesmolten is, de kom van de pan en blijf roeren tot de chocolade glad en lauwwarm is. Schep een paar handjes cornflakes door de chocolade tot de cornflakes helemaal bedekt zijn. Maak op een stuk bakpapier of siliconen mat van de chocolade met een kookring kleine nestjes. Leg de snoepjes erin en laat de chocolade hard worden.

Kijk in onze boodschappenlijst voor alle geschikte/FODMAP-arme soorten beleg, chocolade, cornflakes, snoepjes en toegestane mayonaise.

 

pasen-happy easter

 

Een gezellig en buikpijnvrij PASEN gewenst!

Voor meer ideetjes voor ontbijt, lunch en brunch: zie onze webshop. Bijvoorbeeld de FODMAP-vriendelijke keuken, het Kookboek voor een rustige buik of het ebook ontbijt en lunch recepten.

 

Let op: in dit artikel staan gesponsorde links. Wij plaatsen alleen links naar producten waar wij zelf volledig achterstaan.

, , , ,

Geef een reactie

Pin It on Pinterest